حمله به عمق 1200 کیلومتری عربستان، بن بست آل سعود در یمن

یک شنبه 27 مرداد 1398 - 15:26:21
حمله به عمق 1200 کیلومتری عربستان، بن بست آل سعود در یمن

تهران - الکوثر : ارتش و کمیته های یمن روز شنبه بزرگترین حمله های پهپادی را علیه عربستان سعودی انجام دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حمله روز گذشته به میدان نفتی «الشیبه» در جنوب شرقی عربستان سعودی انجام شد که از ابعاد مختلف اهمیت دارد.

اول، این حمله ها در عمق 1200 کیلومتری عربستان سعودی انجام گرفته است. لذا بُرد این حمله ها اهمیت دارد. برای نخستین بار است که پهپادهای یمنی تا عمق 1200 کیلومتری عربستان پرواز می کنند. پیش از این موشک یمنی ها تا عمق 1300 کیلومتری در الدمام واقع در شرق عربستان شلیک شده بود.

دوم، این حمله ها در 10 کیلومتری مرز عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام شد. به عبارت دیگر، این حمله هشدار ارتش و کمیته های مردمی یمن به امارات نیز بود. در همین راستا، عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله روز گذشته درباره حمله پهپادها به عربستان گفت: «این اقدام هشداری برای امارات متحده عربی نیز بود و امارات و عربستان باید درس مشترکی از این حمله ها گرفته باشند.»

سوم، این حمله ها تنها یک هفته پس از شهادت ابراهیم الحوثی انجام شد. ابرهیم الحوثی شنبه گذشته از سوی مزدوران عربستان سعودی ترور شد. بنابراین، حمله های روز گذشته به الشیبه مقابله به مثل ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه عربستان سعودی بود و این موضوع را ثابت کرد که «عصر بزن در رو» پایان یافته است.

حسین اکبری، سفیر سابق ایران در لیبی در این خصوص می گوید: «حمله روز گذشته ارتش و کمیته های مردمی یمن به الشیبه عربستان سعودی شبیه الگوی رفتاری حزب الله در مقابل اسرائیل بود زیرا هرگاه اسرائیل نقطه ای از لبنان را هدف قرار داد ، حزب الله لبنان نیز ضربه سخت تری به اسرائیل وارد کرد. این شیوه در جنگ 33 روزه سال 2006 به کار گرفته شد.»

چهارم، این حمله ها علیه میدان الشیبه انجام شد که بزرگترین ذخیره نفتی عربستان در این منطقه وجود دارد. بنابراین در این حمله «امنیت نفتی» عربستان سعودی هدف قرار گرفته است و این می تواند پیامدهای اقتصادی برای عربستان داشته باشد.

پنجم، این حمله ها تنها یک روز پس از سیزدهمین سالروز جنگ 33 روزه انجام شد. همزمانی این حمله ها با سیزدهمین سالروز جنگ 33 روزه گویای پیوستگی و انسجام محور مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا است.

ششم، این حمله ها نشان داد که در اختیار داشتن تجهیزات غربی و خریدهای هنگفت تسلیحاتی غرب نیز نمی تواند تامین کننده امنیت عربستان سعودی باشد. امنیت وارداتی پاسخگوی نیازهای امنیتی کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی نیست.  

هفتم، این حمله ها موازنه قدرت را در جنگ یمن به طور جدی به چالش کشیده است. ارتش و کمیته های مردمی فقیرترین کشور عربی غرب آسیا عملاً آسیب پذیری های ارتش عربستان سعودی را که سرمایه دارترین کشور عربی است، نشان داده است.

حمله های پهپادی روز گذشته نشان داد که روزهای سخت تری در انتظار عربستان سعودی در ادامه جنگ علیه یمن قرار دارد، روزهایی که می تواند بن بست آل سعود را در جنگ علیه یمن ثابت کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 27 مرداد 1398 - 14:32:30