سمت و سوی تحولات در جنوب یمن

پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 18:32:7
سمت و سوی تحولات در جنوب یمن

تهران - الکوثر : پس از اینکه شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات شنبه گذشته با پیروزی بر نیروهای منصورهادی، کنترل کاخ معاشیق، کاخ ریاست جمهوری دولت مستعفی را در اختیار گرفت، اقدام های جدیدی نیز از سوی شورای انتقالی و دولت مستعفی انجام شد که یمن جنوبی را به سمت جدایی از یمن شمالی سوق می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پس از سقوط کاخ معاشیق، شرکت خطوط هوایی یمن وابسته به دولت مستعفی منصورهادی فرودگاه شهر عدن را تعطیل کرده است. نیروهای شورای انتقالی جنوب نیز روز گذشته به ساختمان وزارت حمل و نقل دولت مستعفی منصورهادی حمله کردند.

تحولات عدن بیانگر این است که یمن بیش از هر چیز به سمت جدایی و بازگشت به وضعیت قبل از سال 1990 حرکت می کند. پیش از سال 1990 یمن شامل دو کشور یمن جنوبی و شمالی بود. عدن اکنون شاهد دو دسته بازیگر سیاسی است که شامل شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی منصورهادی است. در درون هر یک از این بازیگران سیاسی، گروهها و زیرشاخه های متعددی وجود دارند که به خصوص می توان به حضور حزب الاصلاح در درون دولت مستعفی یمن اشاره کرد.

در همین حال، هر یک از این دو بازیگر سیاسی نیروهای نظامی مخصوص به خود را نیز دارند. شورای انتقالی جنوب نیروهایی موسوم به «حزام الامن» یا «کمربند امنیتی» دارد. دولت مستعفی نیز شبه نظامیان مخصوص به خود دارد.

نکته مهم دیگر این است که درگیری ها در عدن، صرفاً ماهیت یمنی ندارد بلکه درگیری های امارات و عربستان نیز محسوب می شود زیرا شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات و دولت مستعفی نیز وابسته به عربستان سعودی است. در واقع، امارات و عربستان حمایت مالی نیروهای نیابتی وابسته به خود را نیز بر عهده دارند.

با توجه به این شرایط، برخی از تحلیلگران و کارشناسان عنوان می کنند که عربستان و امارات با هم درصدد تجزیه یمن هستند و در این خصوص نیز به سفر بن زاید، ولیعهد ابوظبی به عربستان و دیدار وی با ملک سلمان و محمد بن سلمان در روز دوشنبه گذشته یعنی تنها دو روز پس از سقوط کاخ معاشیق اشاره می کنند.

در همین راستا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ائتلاف متجاوزان سعودی و اماراتی با همراهی مزدوران آنان که طی 5 سال گذشته با انواع سلاح های پیشرفته و انجام کشتار و ویرانی های فراوان نتوانستند اراده مردم را در هم شکنند و خود را در برابر روحیه مجاهدت و ایستادگی مردم سراسر یمن شکست خورده می بینند، اکنون در قالب توطئه ای مشکوک به دنبال تجزیه یمن هستند.»

برخی دیگر از تحلیلگران نیز عنوان می کنند که نتیجه اقدام ها و تحرکات امارات و نیروهای نیابتی آن، تجزیه یمن خواهد بود. در واقع، این دسته از تحلیلگران معتقد هستند که عربستان سعودی در یمن دچار ضعف شد و امارات با استفاده از نیروهای نیابتی خود، تجزیه بخش جنوبی یمن از بخش شمالی آنرا پیگیری می کند.

سعدالله زارعی در این خصوص می گوید: «اقدام های نیروهای نیابتی امارات نشان می دهد که این نیروها در عدن به دنبال تجزیه یمن به شمالی و جنوبی هستند، توطئه ای که از قبل به دنبال اجرای آن بودند.»

نکته پایانی ، صرف نظر از اینکه عربستان و امارات مشترکاً و یا امارات به تنهایی برای تجزیه یمن نقشه کشیده، نتیجه هر دو مورد یک چیز خواهد بود: تجزیه یمن و بازگشت به قبل از 1990. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 17:44:23