سیاست متناقض ترامپ ؛ ادعای بی نیازی به نفت خاورمیانه و افزایش حضور نظامی

پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 11:44:12
سیاست متناقض ترامپ ؛ ادعای بی نیازی به نفت خاورمیانه و افزایش حضور نظامی

تهران - الکوثر : آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی این کشور عملا بر میزان حضور نظامی خود در خلیج فارس و غرب آسیا افزوده و این در حالی است که ترامپ ادعای بی نیازی کشورش را به نفت غرب آسیا طرح کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ترامپ که روز سه شنبه 11 اوت برای جلب پشتیبانی انتخاباتی کارگران به ایالت پنسیلوانیا سفر کرده بود، مدعی شد آمریکا دیگر نیازی به نفت و گاز غرب آسیا ندارد. 

ترامپ مدعی شد: ما دیگر نیازی به نفت و گاز غرب آسیا نداریم و به همین دلیل نیز با استقلال انرژی به دنبال آینده هستیم. شما سال‌ها است که حرف «استقلال انرژی» را شنیده‌اید. ما استقلال واقعی داریم اما آنچه ما می‌خواهیم استقلال نیست بلکه تسلط آمریکا بر بازار انرژی است. 

ترامپ کاهش حضور کشتی های تجاری و نفتکش های آمریکا در منطقه را، با موضوع خودکفایی این کشور در زمینه نفت و گاز و وارد نکردن آن از خلیج فارس توجیه کرد. ترامپ گفت: یکی از موضوعاتی که با صحت و دقت در رسانه‌ها طرح شد، این بود که دیگر کشتی های بسیار کمی از آمریکا به آنجا می‌رود چون ما نفت و گاز خودمان را داریم. 

سئوال مهمی که با توجه به این ادعای رئیس جمهور آمریکا طرح می شود این است که اگر واقعا واشنگتن به نفت و گاز غرب اسیا نیاز ندارد، پس هدف از حضور نظامی گسترده در این منطقه به ویژه در خلیج فارس چیست؟

آمریکا از دوران جنگ سرد و پس از آن همواره حضور نظامی پررنگی در خلیج فارس و اطراف آن داشته و بهانه اش امنیت منابع انرژی مورد نیاز این کشور و متحدانش بوده است. با این حال آمریکایی ها مدعی هستند که با توجه به پیشرفت های فناوری و افزایش تولید نفت و گاز "شیل"، اکنون به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شده اند و به واردات آن نیاز ندارند. اگر این ادعا درست باشد، چرا واشنگتن همچنان بر حضور نظامی در خلیج فارس اصرار می ورزد و حتی با توجه به رویدادهای اخیر و ادعای افزایش ناامنی در خلیج فارس به دنبال تشکیل ائتلاف دریایی در این منطقه است؟

پاسخ را بایستی در سیاست های سلطه گرانه آمریکا در منطقه غرب آسیا، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و فروش تسلیحات به کشورهای منطقه از طریق گسترش ایران هراسی دانست. از دیدگاه ترامپ کشورهای عرب حاشیه جنوب خلیج فارس به ویژه عربستان به مثابه گاوهای شیردهی هستند که بایستی آنها را تا آخر دوشید. 

در عین حال آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران، در هفته های گذشته با همراهی متحد راهبردی خود، بریتانیا، تلاش زیادی برای مقابله قدرت دریایی ایران از طریق ایجاد به اصطلاح ائتلاف دریایی در خلیج فارس برای حفاظت از آزادی کشتی رانی انجام داده اما با ناکامی مواجه شده است؛ هرچند مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در این زمینه دچار توهم شده و ادعا کرده که این ائتلاف در حال شکل گیری است. پمپئو در سخنانی درباره تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس گفت که کشورش اطمینان زیادی به تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس دارد.

به رغم ادعای آمریکا درباره توفیق در این زمینه، بسیاری از متحدان این کشور با درخواست واشنگتن برای پیوستن به این ائتلاف دریایی مخالفت کرده‌اند. فرانسه، آلمان، اسپانیا، کره‌ جنوبی و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که تا کنون شرکت در این ائتلاف دریایی را رد کرده‌اند. اکنون آمریکا درصدد است تا با اعمال فشار به این کشورها آنها را به مشارکت در این ائتلاف دریایی وادار کند. در تحولی دیگر در این زمینه، آمریکا از یونان برای حضور در ائتلاف دریایی خلیج فارس دعوت کرد اما این درخواست واشنگتن با پاسخ منفی آتن  مواجه شد. 

پاسخ منفی متحدان واشنگتن سبب شده است تا ترامپ نیز به توجیه این مساله بپردازد. رئیس جمهور آمریکا چندی قبل حتی حفاظت از کشتی های کشورهای ثروتمند مانند چین، ژاپن و کره جنوبی در خلیج فارس را متوجه خود آنها دانست و تاکید کرد آمریکا وظیفه ای در این زمینه ندارد.

حال اگر واقعا چنین است چرا واشنگتن با اصرار تمام تلاش می کند که به اصطلاح ائتلاف دریایی را در خلیج فارس تشکیل دهد؟ پاسخ این است که هدف واقعی واشنگتن تحت فشار قراردادن ایران و ارائه توجیهی برای پول های هنگفتی است که از شرکای عرب خود می گیرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 24 مرداد 1398 - 11:33:36