تاکید اشرف غنی برتسلیم نشدن ملت افغانستان برابر تروریسم

دو شنبه 21 مرداد 1398 - 21:36:46
تاکید اشرف غنی برتسلیم نشدن ملت افغانستان برابر تروریسم

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری افغانستان با تبریک عید قربان تاکید کرد ملت افغانستان با تروریسم تسلیم نمی شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اشرف غنی پس از شرکت در نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری  گفت: تروریستها با ترور و انفجار نمی توانند ملت افغانستان را به زانو در آورند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین با تاکید برمذاکرات صلح  با طالبان گفت: مردم این کشور صلح با عزت و کر امت انسانی می خواهند و صلح حزبی و قبیله ای نمی خواهد.

"اشرف غنی" همچنین افزود  انتخابات ضرورت حیاتی افغانستان است و دولت قوی با تصمیم های قاطع می تواند صلح ایجاد کند نه حکومت ضعیف یا حکومتی که عمر آن رو به پایان است. 

سخنان اشرف غنی درباره مقاومت مردم افغانستان در مقابله با تروریسم حاکی از انست که ملت این کشور حاضر به تسلیم دربرابر افراط گرایی و سپردن آینده جامعه خود به گروه های تروریستی نیستند.
با توجه به آنکه حدود بیش از دو دهه  افراط گرایی چالشی بزرگ برای افغانستان و مردم این کشور است اما مردم این کشور با ایستادگی در برابر دهشت افکنان مانع از تسلط آنان بر افغانستان و حاکم شدن دیدگاه های افراطی بر نظام حکومتی و زندگی عادی در این کشور شده اند.
محمد رفیع اصل یوسفی پژوهشگر تاریخ در افغانستان می گوید،
عدم پذیرش ظلم و مقابله با ستمگران از جمله ویژگیهای مردم افغانستان در طول تاریخ این کشور بوده است.
 
شاید بتوان گفت که تغییر رویکرد طالبان از نفی هر گونه مذاکره برای صلح در افغانستان به ورود به عرصه گفتگو مشتمل بر نمایندگان احزاب و جامعه مدنی این کشور و نمایندگان آمریکا از دستاوردهای بسیار مهم مقاومت افغان در برابر افراط گرایی و وادار شدن طالبان به ورود به روند مذاکره به دلیل قرار گرفتن در یک جنگ فرسایشی  است.

مقاومت مردم افغانستان در مقابل طالبان موجب شده تا آنان حتی بیش از گذشته از تشدید تنفر عمومی در این کشور ناشی از اقدامات ضد انسانی و مرگبار خود نگران باشند و این مسئله نیز بر انگیزه آنان برای پایان دادن به جنگ و بازگشت به جربان عادی زندگی در افغانستان تاثیر گذار بوده است.

بخش دیگری از سخنان اشرف غنی درباره آنکه برقراری صلح از صلاحیت های دولت آینده افغانستان است ودولتی که عمر کوتاهی از ان باقیمانده است نمی تواند صلح ایجاد کند حاکی ازناامید شدن وی از به ثمر نشستن تلاش ها در دولت کنونی برای خاتمه جنگ و استقرار صلح و ثبات است.
این موضع رییس جمهوری افغانستان در حالی است که وی امیدوار بود رسیدن به توافق برای صلح و پایان جنگ و خشونت در دولت کنونی رخ میداد و در چند ماه گذشته برغم افزایش تلاش کارگزاران دولت کابل برای گفتگو با طالبان اما این مساعی تاکنون بی نتیجه بوده است.
با توجه به انکه کمتر از دو ماه به برگزاری اتتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقیمانده است اشرف غنی مطمین شده که در این مهلت کوتاه از عمر دولت وحدت ملی امکان توافق با طالبان برای پایان جنگ و ثبت آن درکارنامه این دولت وجود ندارد .
اشرف غنی امیدوار است با پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با اتکا به تجارب پنج سال گذشته با قوت بیشتری راهبرد استقرار صلح در افغانستان را به پیش ببرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 مرداد 1398 - 18:5:46