ادامه حمایت آمریکا از گروه های مسلح کرد در سوریه

دو شنبه 21 مرداد 1398 - 17:47:20
 ادامه حمایت آمریکا از گروه های مسلح کرد در سوریه

تهران - الکوثر : در حالی که رسانه های وابسته به دولت آنکارا از توافق دولت های ترکیه و آمریکا در زمینه ایجاد منطقه امن در اراضی سوریه خبر می دهند ، آمریکا با ارسال خودروهای حامل کمک های نظامی به کردهای سوریه ، همچنان روال گذشته کمک به کردها را ادامه می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در حقیقت ، آمریکا با ارسال خودروهای حامل کمک های نظامی به سوریه، همچنان ازشبه نظامیان و گروه های مسلح کرد دراین کشور حمایت می کند. دراین ارتباط ، 70 دستگاه خودرو آمریکایی شامل خودروهای زرهی و تجهیزات حفاری ، وارد مناطق تحت کنترل یگانه های مدافع خلق (ی. پ. گ.) در شرق سوریه شده اند. 

درحالی که طی روزهای اخیر با تشدید حملات لفظی مقام های ترکیه ، انتظار می رفت حمله نظامی جدید نظامیان ترک علیه نیروهای کرد سوریه آغاز شود ، وزارت دفاع آمریکا از توافق با ترکیه خبر داده است. "شان رابرتسون" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز درگفتگو با خبرنگاران ، هدف از گفتگوهای فشرده چند روز اخیر و توافق دوطرف را ایجاد مکانیزمی درازمدت و گام به گام درجهت رفع نگرانی های آنکارا اعلام کرد .

به منظور اجرای این توافق ها ، ظاهرا طرفین با تشکیل مرکز عملیات مشترک درترکیه موافقت کرده اند . سفارت آمریکا درترکیه نیز با انتشار بیانیه ای، هدف ازتشکیل این مرکز را به منظور ایجاد منطقه امن ، ایجاد کریدور صلح و بازگشت آوارگان سوری ازترکیه اعلام کرده است. با وجود این، کارشناسان ترک دیدگاه دیگری دارند.

ازجمله "علی ار" (Ali Er) ژنرال سابق ارتش و کارشناس امور نظامی ترکیه درگفتگو با خبرگزاری چینی شین هوا گفته است: "معامله اخیر ترکیه و آمریکا بر سر شمال سوریه نمی تواند نگرانی های ترکیه را درمورد کردهای سوریه رفع کند. علی الخصوص که ، اداره خودگردان کردی در شمال سوریه تحت کنترل نیروهای کرد سوریه موسوم به (ی. پ. گ.) قدم به قدم به رسمیت شناخته خواهد شد. درحالی که، ترکیه این نیروها را تروریست می خواند". 

با وجود آن که ، توافق اخیر ترکیه و آمریکا با تحرکات نظامی و رفتارهای آنکارا و واشنگتن مغایر است و با سیاست های دوکشور همخوانی ندارد، باید گفت: انجام این توافق می تواند اوضاع آشفته در مرزهای ترکیه با سوریه را به سمت آشفتگی هرچه بیشتر سوق دهد. بویژه آن که ، ارتش سوریه پس ازبازسازی خود، درحال بازپس گیری اراضی اشغال شده و اخراج تروریست ها ازاین کشور است.

اما توافق های اخیر ترکیه و آمریکا ، می تواند مانع تحقق اراده دولت دمشق درزمینه یکپارچه سازی اراضی سوریه شود. همین موضوع می تواند هرگونه پیشرفت ارتش سوریه را با وقفه مواجه کرده و فرصتی برای تروریست های فعال دراراضی سوریه فراهم کند تا ضمن بازسازی خود، به مکان مطمئن تری کوچ کنند. 

پیش ازاین مقام های آنکارا اصرار داشتند که ، با ایجاد منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر و به طول بیش از 400 کیلومتر درشمال سوریه - که ابتکار عمل درانحصار ارتش ترکیه باشد - نیروهای کرد را ازاین منطقه بیرون برانند. اما آمریکا می گوید، ایجاد منطقه ای به عمق کمتر ازنصف عمق پیشنهاد شده توسط ترکیه کافی است و ارتش آمریکا و ترکیه به طور مشترک می توانند کنترل این منطقه را دردست داشته باشند تا نگرانی های ترکیه رفع شود.

در مجموع، باید گفت: توافق اخیر ترکیه و آمریکا نه تنها مانع نگرانی های آنکارا نخواهد شد، بلکه می تواند اوضاع سوریه را پیچیده تر کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 مرداد 1398 - 17:33:14