برقراری آتش بس و تاکید بر مذاکره برای حل بحران سیاسی لیبی

دو شنبه 21 مرداد 1398 - 11:45:21
برقراری آتش بس و تاکید بر مذاکره برای حل بحران سیاسی لیبی

تهران - الکوثر : در پی ادامه بحران در لیبی و انفجار خودروی بمب گذاری شده در بنغازی که به کشته شدن چند کارمند سازمان ملل متحد انجامید، شورای امنیت با تشکیل نشست اضطراری، ضمن محکوم کردن چنین اقداماتی، خواستار اجرای آتش بس در روزهای عید قربان و بازگشت به میز مذاکره شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به نمایندگی از "آنتونیو گوترش" در این نشست اضطراری، حمله به کارمندان سازمان ملل متحد در شهر "بنغازی" لیبی را به شدت محکوم کرد و از طرف های درگیر خواست به آتش‌بس انسان‌دوستانه در زمان تعطیلات عید قربان احترام گذاشته و برای رسیدن به آینده‌ای صلح‌آمیز که مردم لیبی شایسته آن هستند،‌ به میز مذاکره بازگردند.  

در حالیکه مذاکرات صلح در لیبی با حضور گروه های سیاسی مختلف این کشور ادامه داشت و مقامات لیبی و سازمان های بین المللی امیدوار بودند به توافقی برای پایان دادن به بحران چند ساله لیبی برسند، حمله نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس در 4 آوریل، شرایط را تغییر داد به طوری که  بار دیگر موج جدیدی از جنگ و ناآرامی ها این کشور را فرا گرفت.

ژنرال حفتر که از حمایت و پشتیبانی عربستان و امارات برخوردار است امیدوار بود با حمله به طرابلس ظرف مدت زمان کمی، پایتخت را فتح و دولت وفاق ملی را سرنگون سازد اما مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی سبب شد تا طرح حفتر برای تصاحب طرابلس به شکست منجر شود. اکنون بیش از چهار ماه است جنگ در لیبی ادامه دارد.

 تشدید بحران سیاسی در لیبی سبب وخیم شدن شرایط اقتصادی، نا امنی و فعال شدن دوباره گروه های تروریستی شده است.

"دمیتری پولیانسکی" کفیل نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: خطرناک ترین سناریو در لیبی در حال تبدیل شدن به واقعیت است؛گروه های تروریستی در نتیجه درگیری های داخلی در لیبی فعال شده و نفوذ افراط گرایان از کشورهای همسایه از جمله سوریه ،موجب تشدید فعالیت های آنها در لیبی شده است.

به نظر می رسد اوضاع در لیبی به سمت وخامت بیشتر پیش می رود و مداخلات خارجی و سهم خواهی ها مانع رسیدن به هرگونه راه حل، برقراری آتش بس و مذاکره برای خروج از بحران کنونی شده است.

"غسان سلامه" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی در خصوص تبعات ادامه جنگ در این کشور هشدار داد و با اشاره به اینکه قدرت های بیگانه خواهان ادامه جنگ و نابودی کامل این کشور برای دستیابی به امتیازات خود هستند،گفت: لیبی به صحنه جنگ کشورهای دیگر تبدیل شده است.

این شرایط سبب شده تا نماینده ویژه سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش بس در لیبی به مناسبت عید قربان شود،موضوعی که سرانجام توسط دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر پذیرفته شد.مبادله زندانیان و اجساد قربانیان،بازگشت به میز مذاکره و تلاش برای پایان دادن به بحران کنونی از دیگر درخواست های مطرح شده برای پایان دادن به بحران کنونی لیبی است.

درواقع بسیاری امیدوارند پذیرش آتش بس موقت و رعایت آن،گام نخست برای برقراری آتش بس دائم و آغاز دوباره مذاکرات برای دستیابی به توافق سیاسی و ایجاد زمینه لازم برای برگزاری انتخابات در این کشور باشد.

به نظرمی رسد آتش بس کنونی در صورتی که از سوی طرفین محترم شمرده شود، می تواند مقدمه تغییر در شرایط سیاسی آینده لیبی شود؛ اما تحولات لیبی نشان می دهد که طرفین به ویژه نیروهای خلیفه حفتر،حملات را برای رسیدن به اهداف خود، از سر خواهند گرفت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 مرداد 1398 - 11:41:32