جنایت رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان

دو شنبه 21 مرداد 1398 - 9:50:43
جنایت رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان

تهران - الکوثر : نظامیان رژیم صهیونیستی روزهای شنبه و یکشنبه با حمله به فلسطینی ها 5 نفر را شهید و دهها نفر را زخمی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نظامیان اسرائیلی روز شنبه 4 جوان فلسطینی را در مرزهای غزه به ضرب گلوله به شهادت رساندند. دیروز یکشنبه که روز عید قربان مسلمانان فلسطینی بود ، نماز عید قربان با حضور بیش از 100 هزار نمازگزار در داخل مسجد الاقصی برپا شد.

نظامیان اسرائیلی که در ممانعت از ورود فلسطینی ها به مسجد الاقصی با شکست آشکاری مواجه شده بودند به نمازگزاران فلسطینی با گاز اشک آور و بمب های صوتی حمله کردند که در این درگیری یک نفر به شهادت رسید و دستکم 65 نفر نیز زخمی شدند.  

تعرض صهیونیست ها به مسجد الاقصی طی سال های اخیر به خصوص پس از تصمیم دسامبر 2017 ترامپ در خصوص معرفی قدس به عنوان پایتخت جدید رژیم اسرائیل روند صعودی داشته است.

طی 4 سال گذشته میزان تعرض صهیونیست‌ ها به مسجد الاقصی به میزان 3.5 برابر افزایش یافته است. علت اصلی این وضعیت در این است که مسجد الاقصی و قدس برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها اهمیت مذهبی، سیاسی و جغرافیایی دارد.  

مردم فلسطین، قدس را سمبل هویت مذهبی خود می دانند و با وجود خشونت بیش از حد نظامیان اسرائیلی بر حفظ قدس و مسجد الاقصی تاکید دارند. در مقابل، اسرائیل نیز در جهت یهودی سازی قدس و تخریب مسجد الاقصی و ساخت مجدد معبد سلیمان گام بر می دارد. 

درگیری های دو روز اخیر نیز در حالی میان فلسطینی ها به خصوص نمازگزاران فلسطینی و نظامیان اسرائیلی به وقوع پیوست که دیروز روز عید قربان فلسطینی ها و همچنین روز «تخریب معبد سلیمان» صهیونیست ها بود که برای اسرائیلی ها روز عزا و یکی از «شوم ترین روزهای تاریخ» است.

نکته حائز اهمیت این است که در سال 586 قبل از میلاد معبد هیکل سلیمان نبی در اورشلیم از سوی ارتش روم تخریب شده است، اما نظامیان اسرائیلی در چنین روزی به فلسطینی ها حمله می کنند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" در واکنش به جنایت دیروز نظامیان اسرائیلی گفت: «آنچه در مسجد الاقصی در جریان است، بر بعد دینی نزاع با دشمن صهیونیستی تاکید دارد.»

قدس برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها اهمیت سیاسی و جغرافیایی نیز دارد.

رژیم صهیونیستی به خصوص از ماه مه 2018 که آمریکا سفارتخانه خود را از تل آویو به قدس منتقل کرد تلاش دارد سایر کشورها را نیز متقاعد کند قدس را به عنوان پایتخت جدید این رژیم به رسمیت بشناسند.

بر این اساس مانع برگزاری نماز از سوی فلسطینی ها در مسجد الاقصی می شود. در مقابل، فلسطینی ها از مارس 2018 تظاهرات "حق بازگشت" را در مخالفت با طرح آمریکایی معامله قرن که معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یکی از ارکان اصلی آن است، آغاز کردند که با وجود بیش از 310 شهید و بیش از 30 هزار زخمی، هنوز ادامه دارد.

رژیم صهیونیستی با حمله های مداوم به قدس و مسجد الاقصی سعی دارد مقاومت فلسطینی ها را در هم بشکند، اما فلسطینی ها بدون هراس از خشونت گسترده اسرائیلی ها به راهبرد «مقاومت» ادامه می دهند. تقابل خشونت اسرائیلی و مقاومت فلسطینی گسترش درگیری ها را در قدس و مسجد الاقصی در پی داشته است که تازه ترین مورد آن روز گذشته یعنی در روز عید قربان فلسطینی ها رخ داد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 مرداد 1398 - 9:45:56