افزایش انتقادها از محدودیت های لبنان علیه آوارگان فلسطینی

جمعه 18 مرداد 1398 - 21:13:55
افزایش انتقادها از محدودیت های لبنان علیه آوارگان فلسطینی

تهران - الکوثر : اعتراض فلسطینی ها و برخی از انجمن های لبنانی به محدودیت های وزارت کار لبنان ضد کارگران خارجی در این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کارگران خارجی مقیم لبنان بیش از همه شامل آوارگان فلسطینی و سوری است. فلسطینی های مقیم لبنان آوارگانی هستند که در اثر سیاست های خصمانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، آواره دیگر کشورها از جمله لبنان شده اند.

آوارگان سوری نیز در اثر شکل گیری جنگ تروریستی در سوریه که گروههای تروریستی نیز مورد حمایت محور غربی / عربی / عبری هستند، در دیگر کشورها از جمله لبنان آواره شده اند. مطابق آمارهای ارائه شده، حدود نیم میلیون آواره فلسطینی در 12 اردوگاه در لبنان بسر می ‌برند. همچنین آمارها حاکی از این است که حدود 1.5 میلیون آواره سوری نیز در لبنان حضور دارند.

این جمعیت حدود 2 میلیون نفری آواره در لبنان، به اختیار خود آوارگی را انتخاب نکرده اند بلکه آوارگی در اثر خشونت و ناامنی های تحمیل شده از سوی دیگر کشورها و رژیم اشغالگر قدس بر آنها تحمیل شده است.

«کمیل ابو سلیمان» ، وزیر کار لبنان روز 6 ژوئن طرحی را برای مقابله با کارگران خارجی غیرقانونی در این کشور پیشنهاد داد که شامل تعطیلی مؤسساتی است که کارگران خارجی در آنها به شکل غیرقانونی مشغول فعالیت هستند. مغازه کارگران خارجی که به شکل غیرقانونی فعالیت دارند نیز در پی این تصمیم وزیر کار لبنان تعطیل می شود.

بر این اساس، طی دو ماه گذشته بسیاری از مراکز و نهادهای فلسطینی در لبنان به بهانه نداشتن مجوز کار تعطیل شده و کارگران آن نیز اخراج شده ‌اند.

اگرچه طرح پیشنهادی وزیر کار لبنان با هدف کاهش نرخ بیکاری شهروندان لبنانی ارائه شد، اما انتقادهای مهمی نیز به این طرح وارد است.

نخستین انتقاد این است که تصمیم «کمیل ابو سلیمان»، وزیر کار لبنان در ایجاد محدودیت برای کارگران خارجی در حالی است که اغلب فلسطینی های آواره در لبنان از سال 1948 به بعد وارد این کشور شده اند.

اگرچه آوارگان فلسطینی بر حق بازگشت به کشورشان تاکید دارند، اما دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی کارشکنی زیادی برای بازگشت این آوارگان انجام می دهند. طرح آمریکایی معامله قرن نیز حق آوارگان فلسطینی را برای بازگشت به کشورشان به رسمیت نمی شناسد. «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن انتقاد از تصمیم وزیر کار لبنان درباره فلسطینی های مقیم این کشور، بر محافظت از حق این فلسطینی ها نسبت به هویت و حق بازگشت به سرزمین شان تاکید کرده است.

دومین انتقاد در خصوص این تصمیم این است که فلسطینی های مقیم لبنان، کارگر خارجی نیستند بلکه به لحاظ حقوقی «پناهجو» محسوب می شوند که از حقوقی از جمله حق اشتغال برخوردار هستنند.

با توجه به این وضعیت حقوقی، «عزت الرشق»، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس چندی پیش و پس از دیدار با سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در بیروت، فلسطینیان مقیم در لبنان را «پناهجو» نامید و گفت: «وضعیت پناهجویان فلسطینی با کارگران مهاجر و یا خارجی متفاوت است.»

سومین انتقاد وارد شده به این تصمیم وزیر کار لبنان این است که وجه سیاسی در این تصمیم پررنگ است زیرا ابو سلیمان گرایش های سیاسی به «سمیر جعجع»، رئیس حزب نیروهای لبنانی دارد و رابطه خوبی با محور مقاومت و حزب الله لبنان ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 مرداد 1398 - 18:46:22