عملیات اراده پیروزی ، وحدت ارتش و حشد الشعبی عراق

جمعه 18 مرداد 1398 - 10:46:52
عملیات اراده پیروزی ، وحدت ارتش و حشد الشعبی عراق

تهران - الکوثر : ارتش و حشد الشعبی عراق در مرحله سوم عملیات «اراده پیروزی» بر مناطقی در استان دیالی و جنوب استان نینوا متمرکز شده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، داعش یکی از پدیده های امنیتی مهم در عراق طی سال های اخیر بود. این گروه تروریستی ژوئن 2014 با اشغال یک سوم جغرافیای عراق ، تمامیت ارضی این کشور را با تهدید جدی مواجه کرده بود. فتوای آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق برای تشکیل بسیج مردمی موجب تشکیل حشد الشعبی تنها چند روز پس از اشغال عراق از سوی داعش شد.

ارتش عراق با کمک حشد الشعبی و کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران موفق شد طی 4 سال بر سازمان تروریستی داعش غلبه کند و عملاً تمامیت ارضی عراق حفظ شد. با این حال، علی رغم اینکه سازمان داعش در عراق از بین رفت، اما بازماندگان آن به طور غیرسازمانی در مناطق مختلف عراق همچنان حضور دارند و هر از گاهی نیز عملیات انتحاری و انفجاری انجام می دهند.

ارتش و حشد الشعبی عراق در حالی عملیات اراده پیروزی را از 7 جولای آغاز کرده اند که هسته های پنهان داعش با کمک برخی از بازیگران خارجی در حال سازماندهی مجدد بودند. «صمد همتی»، کارشناس مسایل استرتژیک در این خصوص عنوان می کند که : «طی ماههای اخیر و در پی خودداری دولت عراق از همراهی با سیاست های ضد ایرانی دولت آمریکا، واشنگتن در سازماندهی هسته های پنهان داعش به بازمانده های این گروه تروریستی کمک کرد.»

با توجه به این وضعیت، مرحله اول عملیات اراده پیروزی از روز 7 جولای آغاز شد. مرحله دوم نیز از روز 20 جولای و مرحله سوم نیز از دوشنبه گذشته (5 اوت) آغاز شد. مهمترین هدف عملیات اراده، پاکسازی هسته های پنهان گروههای تروریستی به خصوص گروه داعش است. پیش از این نیز ارتش و حشد الشعبی در مناطق مختلف با هسته های پنهان داعش جنگ می کردند، اما اکنون با بیشتر شدن امکان سازماندهی مجدد داعش، به طور جدی تر و با دقت و برنامه ریزی هدفمند ، عملیات علیه هسته های پنهان داعش پیگیری می شود.   

جغرافیایی که عملیات اراده پیروزی در آن انجام می شود شامل مناطقی در استان های صلاح الدین، الانبار، دیالی و نینوا است. در این جغرافیا ضمن اینکه بازمانده های داعش حضور دارند، گروههای تروریستی نظیر «پرچم سفیدها» نیز فعال هستند که تلاش دارند از میان بازمانده های داعش و برخی عناصر ناراضی به خصوص بعثی ها یارگیری کرده و به عملیات انفجاری و تروریستی در مناطق مختلف عراق اقدام کنند.

نکته مهمی در خصوص عملیات اراده پیروزی این است که ارتش عراق و حشد الشعبی در کنار هم این عملیات را پیش می برند. در واقع، وحدت ارتش و حشد الشعبی عراق در این عملیات مشهود است. این موضوع از این جهت حایز اهمیت است که پیش از این و با صدور دستور عادل عبدالمهدی ، نخست وزیر، مبنی بر ادغام حشد الشعبی در ساختار نیروهای مسلح، برخی از مخالفان حشد اعلام کرده بودند که این دستور به معنای فروپاشی حشد الشعبی است. وحدت ارتش و حشد الشعبی در عملیات اراده پیروزی بار دیگر ثابت کرد که حشد الشعبی و ارتش عراق مکمل هم هستند و در کنار هم برای دفاع از تمامیت ارضی این کشور و مبارزه با گروههای تروریستی جنگ می کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 مرداد 1398 - 9:58:51