افزایش درگیری نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن

جمعه 18 مرداد 1398 - 9:37:11
افزایش درگیری نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن

تهران - الکوثر : درگیری ها میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن افزایش یافته که نگرانی نماینده سازمان ملل متحد را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درگیری ها میان نیروهای وابسته به امارات و مزدوران عربستانی در جنوب یمن از چهارشنبه گذشته آغاز شد. وضعیت در جنوب یمن و به خصوص در استان عدن پیچیده است. نیروهای اماراتی و نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند، در جنوب یمن مستقر هستند.  

شورای انتقالی جنوب یمن و نیروهای موسوم به «حزام الامن» از جمله نیروهای سیاسی و امنیتی وابسته به امارات متحده عربی در استان عدن هستند. مزدوران وابسته به دولت مستعفی منصورهادی و همچنین نیروهای حزب اخوانی الاصلاح در عدن تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند. این نیروها از یک سو به نیابت از امارات و عربستان و از سوی دیگر برای در اختیار گرفتن عدن به عنوان مهمترین شهر یمن پس از صنعا تلاش می کنند. در واقع، صنعا، پایتخت یمن عملاً تحت کنترل انصارالله و متحدانش قرار دارد و دولت مستعفی یمن، حزب اخوانی الاصلاح و شورای انتقالی جنوب یمن تلاش می کنند عدن را تحت کنترل خود داشته باشند.

درگیری های کنونی نیز میان این نیروها شکل گرفته است. در حمله هفته گذشته ارتش و کمیته های مردمی یمن به مراسم رژه در پادگان «الخلاء» در عدن دهها نفر کشته شدند. در هنگام برگزاری مراسم تشییع جنازه کشته شدگان این حمله درگیری ها میان نیروهای نیابتی امارات و عربستان رخ داد.

«هانی بن بریک» ، معاون رئیس «شورای انتقالی جنوب یمن»، حزب اخوانی الاصلاح را مسئول تیراندازی و حمله به شرکت‎ کنندگان مراسم تشییع جنازه دانست و دستور داد تا نیروهایش به کاخ «المعاشیق» حمله و طرفداران این حزب را از عدن اخراج کنند.

شبکه قطری الجزیره، این دستور «بن بریک» را اعلام جنگ نیروهای تحت حمایت امارات علیه دولت مستعفی یمن با پشتیبانی ریاض، توصیف کرده است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی دو عضو اصلی ائتلاف سعودی هستند که در چهار سال گذشته حمله های مداوم و همه جانبه ای علیه یمن داشته اند، اما طی ماههای اخیر و پس از اعلام امارات مبنی بر عقب نشینی از یمن، اختلاف ها میان ریاض و ابوظبی شدت گرفته است.

اختلاف ها میان عربستان و امارات در جنوب یمن از زمان برکناری استاندار عدن و تشکیل شورای انتقالی جنوب در سال 2017 آغاز شده بود. پس از تصمیم امارات برای عقب نشینی از یمن و با توجه به کادرسازی و نهادسازی که امارات پیش از این در عدن انجام داده بود، انتظار می رفت که درگیری ها میان نیروهای نیابتی ابوظبی و ریاض در جنوب یمن افزایش پیدا کند.

شدت درگیری ها به حدی است که نگرانی نماینده سازمان ملل در امور یمن را در پی داشته است.

«مارتین گریفیتس» ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن شب گذشتی در پیامی نوشت: «از درگیری ‌های نظامی در یمن، از جمله گزارش ‌های منتشر شده مبنی بر درگیری در نزدیکی کاخ ریاست‌ جمهوری، نگران هستم. همچنین عمیقاً از اظهار نظرهایی که خشونت علیه نهادهای یمنی را تشویق می ‌کند، نگرانم.»

این درگیری ها گویای این است که تغییر راهبرد ارتش و کمیته های مردمی یمن و تکرار حمله های موشکی و پهپادی سبب شد سست بودن پایه های ائتلاف سعودی آشکار شود و عربستان علاوه بر حمله هایی که علیه یمن انجام می دهد و نگرانی هایی که بابت حمله های ارتش و کمیته های مردمی یمن دارد باید بر درگیری نیابتی با امارات نیز تمرکز کند. مجموع این شرایط می تواند وضعیت عربستان را در جنگ علیه یمن پیچیده تر سازد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 مرداد 1398 - 9:30:37