۱۲ سازمان کانادایی خواستار توقف صادرات تجهیزات نظامی به عربستان شدند

پنج شنبه 17 مرداد 1398 - 18:31:38
۱۲ سازمان کانادایی خواستار توقف صادرات تجهیزات نظامی به عربستان شدند

تهران- الکوثر: ۱۲ سازمان حقوقی کانادایی از «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور خواستند تا از فروش و صادرات تجهیزات نظامی به عربستان سعودی جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  این سازمان ها از ترودو خواستند تا ممنوعیت فروش خودروهای زرهی سبک (VLB) ساخت این کشور را به عربستان سعودی فورا اجرا کند.

نهادهای حقوقی کانادایی در بیانیه خود افزودند: بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را به خاطر دست داشتن این کشور در جنگ یمن متوقف کردند.

در این بیانیه خطاب به نخست وزیر کانادا آمده است: ۹ ماه از زمانی که اعلام کردید، درباره صادرات نظامی به عربستان تجدید نظر می کنید، گذشته و دولت شما هنوز اقدامی نکرده است.

جاستین ترودو، دسامبر گذشته گفته بود که به دنبال راهی برای فسخ قرارداد تسلیحاتی این کشور با عربستان است.

اوتاوا سال ۲۰۱۴ قراردادی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار را منعقد کرد که براساس آن بخش کانادایی شرکت جنرال داینامیکس آمریکا خودروهای زرهی سبک به عربستان را صادر می کند.

پیش از این نیز کانادا نسبت به استفاده خودروهای زرهی ساخت این کشور در جنگ یمن ابراز نگرانی کرده بود.

روابط میان اوتاوا و ریاض از زمان انتقاد کانادا از وضعیت حقوق بشر در عربستان، تیره شد. کانادا خواستار آزادی فعالان حقوق بشری در عربستان شد و این کشور نیز در ماه آگوست سال گذشته روابط خود را با کانادا به حالت تعلیق درآورد.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

 


پنج شنبه 17 مرداد 1398 - 8:54:25