تلاش مسلمانان نیجریه و آزادی مشروط شیخ زکزاکی

سه شنبه 15 مرداد 1398 - 17:2:8
تلاش مسلمانان نیجریه و آزادی مشروط شیخ زکزاکی

تهران - الکوثر : با گذشت بیش از یکماه از اعلام تشدید بیماری شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و تلاش مسلمانان برای آزادی وی،سرانجام دیوان عالی ایالت کادونا به زکزاکی اجازه داد تا برای درمان پزشکی به خارج از کشور سفر کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قرار است شیخ زکزاکی برای درمان به هند اعزام شود اما براساس حکم صادره این سفر به صورت مشروط خواهد بود و یکی ازشروط آن همراهی مقامات امنیتی نیجریه با رهبر جنبش اسلامی این کشور است.  

شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش 13 دسامبر 2015 در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر "زاریا" بازداشت شدند و حدود 4 سال است که در زندان نیروهای امنیتی نیجریه به سر می برند. این در حالی است که دادگاه عالی نیجریه در دسامبر 2016 میلادی حکم آزادی فوری شیخ زکزاکی را صادر و ارتش و سازمان‌های امنیتی نیجریه را به پرداخت 150 هزار دلار غرامت به خانواده وی نیز محکوم کرد اما ارتش و این سازمان ها ضمن امتناع از اجرای این حکم، شیخ زکزاکی را همچنان در بازداشت نگه داشته اند. 

اگرچه مسلمانان نیجریه از زمان دستگیری زکزاکی با برگزاری تجمعات اعتراض آمیزخواستار آزادی وی هستند اما اعلام تشدید بیماری شیخ ، سبب شد تا مسلمانان نیجریه با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز و تحصن، خواستار آزادی زکزاکی شوند اما این تجمعات نه تنها با سرکوب شدید نیروهای امنیتی نیجریه و سکوت مجامع بین المللی رو به رو شد بلکه دفتر ریاست جمهوری نیجریه نیز با استناد به یک رای قضایی، جنبش اسلامی این کشور را گروه تروریستی نامید و فعالیت آن را ممنوع اعلام کرد.

"ناهیروها" استاد دانشگاه "بایرو" نیجریه در این زمینه می گوید: وهابیت عامل اصلی فشار بر شیعیان در نیجریه است. دولتمردان نیجریه از سعودی ها پول دریافت می کنند و به خاطر فقر حاضرند، هر کاری انجام دهند. برخی از فرماندهان ارتش و پلیس و حتی وزیران نیجریه از عربستان پول دریافت می کنند. سعودی ها از حکومت نیجریه خواسته اند تا مانع از گسترش تشیع در نیجریه شوند. 

مسلمانان نیجریه نه تنها از عملکرد دولت نیجریه در این زمینه ناراضی هستند بلکه به سکوت مجامع بین المللی در قبال عملکرد دولت نیجریه و نقض حقوق انسانی شیخ زکزاکی نیز اعتراض دارند. حامیان شیخ زکزاکی معتقدند حقوق بشر موضوعی جهانی است که باید درباره شیخ زکزاکی نیز رعایت شود اما مقامات نیجریه آن را به شدت نقض کرده اند.

در این راستا 52  تن از استادان مشهور دانشگاه و فعالان برجسته در نامه‌ای سرگشاده به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، استمرار و طولانی شدن زمان بازداشت و ممانعت از درمان فوری زکزاکی را لکه ننگ بزرگی بر دامان دولت نیجریه دانسته و خواستار اقدام فوری گوترش برای کمک به درمان شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش "مالیما زینت" شدند.

اکنون دولت نیجریه تحت فشار افکار عمومی حکم به آزادی مشروط شیخ زکزاکی و اعزام وی برای درمان به هند داده است، اگرچه اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دادگاه عالی نیجریه را می توان پیروزی برای مسلمانان نیجریه و تلاش آنها دانست اما هنوز موانع بسیاری تا عملی شدن این تصمیم و بهبود شیخ زکزاکی در پیش است.

 شیخ عبدالله زانگو یکی از طلاب و فعال حقوق بشر نیجریه در این زمینه می گوید: شیخ زکزاکی مردم را بیدار کرد و به مسلمانان گفت که بر اساس آیات قرآن نه ظلم کنند و نه ظلم را بپذیرند، نگاه شیخ زکزاکی برای سیاستمداران نیجریه تهدید بزرگی محسوب می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 15 مرداد 1398 - 16:35:28