جان باختن ۳۲ هزار بیمار ، نتیجه محاصره یمن

سه شنبه 15 مرداد 1398 - 14:19:54
جان باختن ۳۲ هزار بیمار ، نتیجه محاصره یمن

تهران - الکوثر : دو سازمان حقوق بشری اعلام کردند محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی مرگ زودرس ۳۲ هزار بیمار یمنی را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرد که پنجاه و سومین ماه آن در حال سپری شدن است. این جنگ تاکنون حدود ۶۰ هزار کشته و زخمی داشته است که نتیجه مستقیم بمباران یمن از سوی جنگنده های ائتلاف سعودی است.

عربستان علاوه بر بمباران یمن ، این کشور را محاصره زمینی ، هوایی و دریایی نیز کرده است ، به طوری که هیچ کمک بشردوستانه ای وارد یمن نمی شود. این اقدام عربستان سعودی حتی پیامدهای وخیم تر از جنگ داشته است.

در اثر محاصره همه جانبه یمن، قحطی و گرسنگی و همچنین بیماری در این کشور فقیر شیوع پیدا کرده است. مطابق اعلام نهادهای وابسته به سازمان ملل، ۸۰ درصد جمعیت ۲۴ میلیونی یمن با بحران کمبود مواد غذایی مواجه هستند و به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

محاصره همه جانبه یمن سبب شد دارو به این کشور جنگ زده وارد نشود و بیماری ها شیوع گسترده ای داشته باشد. علاوه بر اینکه حدود ۱.۵ میلیون یمنی با بیماری وبا مواجه شدند، شهروندانی که با بیماری های صعب العلاج مواجه هستند نیز با مشکلات ناشی ز کمبود تجهیزات پزشکی و دارو مواجه شدند و هزاران نفر جان خود را به همین دلیل از دست داده اند.

علاوه بر این ، محاصره صنعا و تعطیلی فرودگاه این شهر سبب شد بسیاری از بیماران راه زمینی طولانی و نامناسب را که حتی بیش از یک شبانه روز طول می کشد جهت خروج از صنعا و پیدا کردن دارو و درمان برگزینند، اما اغلب این بیماران قبل از یافتن دارو، جان خود را از دست می دهند.

در بیانیه مشترکی که شورای پناهندگان نروژ و سازمان غیرانتفاعی «مراقبت و تسهیل همکاری ‌ها» صادر کردند، آمده است که محاصره حریم هوایی یمن مانع ارائه خدمات پزشکی به یمنی ها شده و از زمان بسته شدن فرودگاه صنعا در نهم آگوست ۲۰۱۶ تا کنون نزدیک به ۳۲ هزار بیمار یمنی به علت ناتوانی برای سفر به خارج از یمن به مرگ زودرس دچار شده ‌اند.  

می توان گفت اگرچه محاصره در اثر جنگ اتخاذ شد و بخشی از جنگ محسوب می شود اما تبعات انسانی وخیم تری در مقایسه با بمباران دارد. «محمد عبدی» مدیر شورای پناهندگان نروژ در این خصوص گفت: «تعطیلی فرودگاه صنعا موجب مرگ هزاران شهروند شده است؛ گویا گلوله ها و بمب‌ ها و گازهای کلر هنوز به اندازه کافی نتوانسته آنها را بکشد.» به گفته محمد عبدی هیچ بهانه ای برای ممانعت از انتقال بیماران به خارج از یمن برای مداوایی که زندگیشان را نجات می دهد ، وجود ندارد. 

نکته پایانی اینکه ، راهبرد محاصره از سوی رژیم صهیونیستی نیز علیه باریکه غزه از سال ۲۰۰۶ تاکنون اعمال می شود و غزه به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل شد. درد مشترک غزه و یمن این است که نه تنها با بزرگترین مواجه انسانی جهان بلکه با بی توجهی آشکار نهادهای بین المللی مواجه هستند زیرا قدرت های مدعی حقوق بشر حامی جنایت های اسرائیل و عربستان هستند.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 15 مرداد 1398 - 14:18:30