آمریکا معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران را تمدید کرد

پنج شنبه 10 مرداد 1398 - 16:28:42
آمریکا معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران را تمدید کرد

تهران- الکوثر: وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسما از تمدید معافیت‌های باقی‌مانده همکاری‌های هسته‌ای با ایران خبر داد و هدف از این کار را ادامه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه تمدید این معافیت‌ها را «ادامه محدودیت‌ها» بر برنامه هسته‌ای ایران توصیف و اعلام کرد: «اقدام امروز، به حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران کمک کرده، ریسک‌های اشاعه‌ای را کاهش داده، توانایی ایران برای کاستن از زمان "گریز" به سوی سلاح هسته‌ای را محدود کرده و از احیای مراکز حساس هسته‌ای ایران، ممانعت می‌کند».

این بیانیه می‌افزاید: «دولت پیشرو در حمایت از تروریسم در جهان به استفاده از برنامه هسته‌ای برای ارعاب جامعه بین‌الملل ادامه داده و امنیت منطقه‌ای را تهدید می‌کند. ایالات متحده در تعهد خود به محروم کردن ایران از هرگونه مسیری به سوی سلاح هسته‌ای، مصمم است و از مجموعه کاملی از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، استفاده می‌کند».

واشنگتن در این بیانیه و تنها ساعاتی بعد از تحریم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تهران را «به رد دیپلماسی و توسعه برنامه هسته‌ای خود» متهم و عنوان کرده است که واشنگتن به اعمال فشار به ایران ادامه می‌دهد.

بامداد امروز «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که واشنگتن تصمیم گرفته است معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران را برای 90 روز دیگر تمدید کند.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال 2015 با گروه 1+5 است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 مرداد 1398 - 16:28:9