پیامهای سفر هیئت انصارالله یمن به مسکو

پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 15:1:22
 پیامهای سفر هیئت انصارالله یمن به مسکو

تهران - الکوثر : هیئتی از جنبش انصارالله یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» در سفر به روسیه با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگ یمن به مرحله حساس و مهم عملیاتی و سیاسی رسیده است. به لحاظ عملیاتی ، صحنه جنگ یمن شاهد تغییرهای مهمی است.

ارتش و کمیته های مردمی یمن از وضعیت تدافعی خارج شده و با تقویت توان موشکی و پهپادی خود و شناسایی 300 نقطه حساس عربستان و امارات وارد فاز تهاجمی شده است.

این تغییر رویکرد یکی از عللی است که سبب شد امارات عقب نشینی از یمن را در دستور کار قرار دهد. در همین حال، مارتین گریفیتس ، نماینده سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد در صورت وجود اراده، می توان جنگ یمن را با سرعت پایان داد.

به لحاظ سیاسی ، دولت نجات ملی یمن در موقعیت برتر قرار دارد. در واقع، موقعیت سیاسی تابعی از وضعیت میدانی جنگ است. در صحنه میدانی، انصارالله و ارتش ملی یمن از وضعیت مطلوبی برخوردار است، در حالی که دولت مستعفی منصورهادی عملاً دولتی فروپاشیده و ناکام است. با توجه به این وضعیت سیاسی و میدانی، هیئت انصارالله به روسیه سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد. سفر به مسکو حامل نکته های مهمی است.

نخست اینکه، این سفر نشان می دهد که بازیگران بزرگ و قدرت های جهانی، انصارالله و دولت نجات ملی یمن را به عنوان یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاست این کشور پذیرفته و به رسمیت شناخته اند.

«محمد عبدالسلام» که ریاست هیئت انصارالله را در سفر به مسکو بر عهده دارد، اواخر اکتبر 2018 نیز با «میخاییل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرده بود. می توان انتظار داشت که گفتگوهایی نیز میان قدرت های غربی و هیئت انصارالله در ماههای آینده برگزار شود، کمااینکه هیئت گروه بین المللی بحران نیز با رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار و گفتگو کرد.

دوم اینکه، دیدارهای دیپلماتیک هیئت انصارالله با قدرت های جهانی و گروه های بین المللی می تواند زمینه میانجی گری بازیگران ثالث را برای احیای مذاکرات یمنی – یمنی و حتی مذاکرات دولت نجات ملی یمن با ائتلاف سعودی و حرکت در جهت دستیابی به راهکاری برای پایان دادن به این جنگ 5 ساله فراهم کند.

در همین راستا ، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن طی استقبال از هیئت گروه بین ‌المللی بحران از آمادگی انصارالله برای توقف حملات موشکی و پهپادی در ازای اقدام های متقابل از سوی ائتلاف متجاوز خبر داد و گفت: «شورای عالی سیاسی هیچ ممانعتی در خصوص امکان آغاز گفتگوی یمنی - سعودی در راستای برقراری صلح جامع که هیئت بین‌ المللی بحران‌ آن را مطرح کرده‌ است، ندارد.»

سوم اینکه، دیدارهای دیپلماتیک هیئت انصارالله با مقامات روسی حاکی از آمادگی روسیه برای نقش آفرینی فعال تر در بحران یمن است، موضوعی که محمد عبدالسلام در دیدار با بوگدانف از آن استقبال کرد. روسیه یک قدرت جهانی است و نقش آفرینی آن در بحران یمن می تواند ابتکارهای دیپلماتیکی را برای پایان دادن به این بحران در پی داشته باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 14:23:15