وتوی مصوبه کنگره در مخالفت با فروش سلاح به عربستان و امارات

پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 13:4:28
وتوی مصوبه کنگره در مخالفت با فروش سلاح به عربستان و امارات

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای «تجاری کردن سیاست خارجی»، فروش تسلیحات را در اولویت کاری خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دولت ترامپ در چارچوب حمایت از متحدان منطقه ای آمریکا و نیز انتفاع اقتصادی از طریق فروش تسلیحات، با اعلام وضعیت اضطراری ملی و با دور زدن کنگره بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان و امارات و اردن فروخته است.این مساله با مخالفت شدید  قانونگداران کنگره و تلاش آنها برای لغو این معاملات تسلیحاتی مواجه شده است.

با این حال ترامپ چهارشنبه شب 25 ژوئیه سه قطعنامه کنگره این کشور که خواستار جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات به بهانه شرایط اضطراری بودند را وتو کرد. کنگره آمریکا برای لغو وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آرا دارد که با توجه به حمایت برخی از جمهوری خواهان از سیاست خارجی ترامپ در قبال عربستان، احتمال رای چنین اکثریتی اندک است. دولت ترامپ پیش از این به بهانه تشدید تنش‌ها با ایران با اعلام وضعیت اضطراری، کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرده بود.رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد. این دومین وتوی ترامپ در حمایت از متحدان عرب خود یعنی عربستان و امارات است.

نمایندگان آمریکایی در آوریل 2019 نیز به پایان مشارکت آمریکا در جنگ عربستان علیه یمن رای داده بودند. قانونگذاران سنا اعم ازجمهوری خواهان و دموکرات ها با این رای  نارضایتی شان از تلاش دولت ترامپ برای کنار گذاشتن کنگره از تصمیمات مربوط به امنیت ملی با توسل به اعلام وضعیت اضطراری را نشان دادند. حامیان مصوبه کنگره درباره جنگ یمن معتقد بودند که مشارکت آمریکا در جنگ یمن ناقض این اصل قانون اساسی است که به موجب آن کنگره و نه رئیس جمهور باید در خصوص ورود آمریکا به جنگ تصمیم گیری کند.درعین حال نمایندگان هردو حزب جمهوری خواه و دموکرات  با رای مخالف خود ناخرسندی شان از اینکه دولت ترامپ، عربستان را به دلیل نقش داشتن در قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد که در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر 2018 به قتل رسید مجازات نکرده است، نشان دادند.

به نوشته نیویورک تایمز: هیچ موضوعی در عرصه سیاست خارجی به اندازه مساله عربستان میان ترامپ و کنگره شکاف ایجاد نکرده است.

در مقابل، ترامپ در 16 آوریل 2019 این مصوبه کنگره آمریکا که خواستار قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد.

اکنون ترامپ با وتوی مصوبه کنگره درباره مخالفت با فروش سلاح به عربستان و امارات ، در واقع به نمایندگان کنگره به ویژه دموکرات ها یادآوری کرده که تصمیم گیری در مورد مسائل امنیت ملی مانند فروش تسلیحات برعهده رئیس جمهوری است و کنگره نباید در این امور دخالت کند.

سیاست دولت ترامپ همواره حمایت از رژیم سعودی بوده است. ریاض یک شریک راهبردی و اقتصادی برای واشنگتن در منطقه و یکی از بزرگترین خریداران سلاح از آمریکا محسوب می شود.امارات نیز از شرکای منطقه ای مهم واشنگتن بوده و سالانه مقادیر هنگفتی سلاح از آمریکا می خرد.

از این رو دولت ترامپ تمایلی به اینکه از سطح روابط خود با عربستان و امارات بکاهد، ندارد. وبسایت آمریکایی امریکن کانزرویتیو می‌نویسد: عربستان سعودی یکی از بهترین مثال‌ها در این باره است که چگونه فروش سلاح آمریکا به عربستان، امنیت ما و امنیت غرب آسیا را بر هم می‌زند. آن‌ها نه تنها از این تسلیحات برای کشتن هزاران انسان بیگناه در یمن استفاده می‌کنند بلکه با کمک امارات در برخی موارد این تسلیحات را در اختیار شبه نظامیان و متحدان تروریست‌ها قرار می‌دهند. 

به رغم این گونه انتقادات اما ترامپ نگاهی ابزاری به این دوکشور داشته وبارها با تحقیر رژیم سعودی، عربستان را به مثابه گاوی شیرده توصیف کرده که باید آن را تا پایان دوشید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 12:48:36