اذعان وزیر خارجه رژیم بحرین به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی

جمعه 28 تیر 1398 - 15:55:27
 اذعان وزیر خارجه رژیم بحرین به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : وزیر خارجه بحرین بار دیگر روابط با رژیم صهیونیستی را «زیربنای صلح واقعی» در خاورمیانه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تمایل بحرین در برقراری روابط علنی رسمی با رژیم صهیونیستی نه تنها پوشیده نیست بلکه رژیم آل خلیفه مایل است این روابط را در اسرع وقت برقرار کند. این وضعیت در رفتارهای حکومت بحرین و سخنان ماههای اخیر «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه»، وزیر خارجه این کشور آشکار است. 

به لحاظ رفتاری، بحرین روزهای 25 و 26 ژوئن 2019 در منامه، پایتخت، میزبان نشستی اقتصادی در راستای طرح آمریکایی معامله قرن بود. این طرح آشکارا همسو با منافع و اهداف رژیم صهیونیستی و در تضاد با منافع فلسطین قرار دارد. به همین دلیل هم در داخل بحرین و هم خارج از این کشور تظاهرات متعددی علیه رژیم آل خلیفه و نشست منامه برگزار شد.   

به لحاظ سیاست اعلامی، «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین حین برگزاری نشست منامه در مصاحبه با چند رسانه اسرائیلی صراحتاً از تصمیم این کشور برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی خبر داد. وی روز گذشته نیز در جلسه ای در اندیشکده شورای آتلانتیک که «برایان هوک» ، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور ایران نیز حضور داشت، به طور صریح بار دیگر اعلام کرد که تماس با اسرائیل زیربنای صلح واقعی در غرب آسیا است. کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز فوریه 2019 اعلام کرد پادشاه بحرین تمایل دارد روابط دیپلماتیک آشکار و رسمی را با اسرائیل برقرار کند.

در خصوص چرایی تمایل صریح بحرین برای ایجاد روابط رسمی علنی با رژیم صهیونیستی می توان گفت که : 

اول؛ بحرین ضعیف ترین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که در سیاست خارجی خود نه تنها عزت و استقلال ندارد بلکه نسخه های سیاست خارجی این کشور در واشنگتن و ریاض نوشته می شود. در واقع تمایل بحرین برای روابط رسمی علنی با اسرائیل، تمایل عربستان برای ایجاد این رابطه است، اما عربستان به دلیل مرکزیتی که در جهان عرب دارد و از حساسیت افکار عمومی در خصوص رابطه با اسرائیل آگاه است، بحرین را برای ایجاد روابط رسمی علنی با اسرائیل پیشگام کرده داده است. واشنگتن نیز شرط تداوم سیاست های ضد ایرانی خود را در ایجاد روابط رسمی کشورهای عربی از جمله بحرین با رژیم صهیونیستی قرار داده است.

دوم؛ آل خلیفه از فوریه 2011 تاکنون با تظاهرات مردمی مواجه است. آل خلیفه برای مقابله با تظاهرات مردمی از عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک گرفته است. شرط تداوم حمایت از آل خلیفه در مقابل معترضان و مخالفان داخلی، ایجاد روابط رسمی با رژیم صهیونیستی و تابوشکنی این روابط برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. بحرین بیش از دو دهه است که با اسرائیل روابط پنهانی دارد، اما گذر از روابط پنهانی به آشکار با این رژیم بیش از همه گویای این است که آل خلیفه برای مواجهه با بحران مشروعیت و مقبولیت مردمی در داخل بحرین، به حمایت خارجی به خصوص حمایت آمریکا و اسرائیل دل بسته و در مقابل به برقراری روابط رسمی علنی با اسرائیل متعهد است. 

نکته پایانی اینکه، ادعای وزیر خارجه بحرین مبنی بر اینکه روابط با اسرائیل زیربنای صلح است، در حالی است که منافع اسرائیل در گسترش خشونت و هرج و مرج در منطقه غرب آسیا به خصوص در درون و میان کشورهای عربی قرار دارد. 

دیدار علنی وزرای امور خارجه بحرین و رژیم صهیونیستی 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 28 تیر 1398 - 15:47:37