«امامت» در اندیشه تشیع اثنی عشری

چهار شنبه 26 تیر 1398 - 14:28:17

تهران- الکوثر: استاد برجسته علوم اسلامی گفت «امامت» در اندیشه تشیع اثنی عشری برآمده از متون قرآنی و روایات است و نمی توان آن را مسئله ای اجتهادی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «السید نوری البطاط» در برنامه «عقائد الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: ساختار «امامت» در اندیشه تشیع اثنی عشری برآمده از متون الهی است و نمی توان آن را مسئله ای اجتهادی و وابسته به دیدگاه فقها دانست. این متون الهی شامل قرآن و روایات و همچنین سیره پیامبر اسلام (ص) می شود.

این پژوهشگر مسائل اسلامی افزود: بر اساس این دیدگاه، لازم است در هر دوره ای امام وجود داشته باشد و این امام، رهبر بشریت و رهبر امت و به طور کلی رهبر جامعه محسوب می شود و باید دارای ویژگی های معینی باشد که یکی از مهم ترین آنها «معصوم بودن» است. اگر امام معصوم نباشد و در معرض خطا و اشتباه قرار داشته باشد، ممکن است اشتباهاتی فاجعه بار مرتکب شود زیرا تاثیر خطای رهبران با خطای افراد عادی قابل مقایسه نیست.

السید نوری البطاط افزود: چنین امامی در هر دوره ای وجود دارد و ارتباطی هم با حکومت ندارد. یعنی لزوما کسی که بر مسند قدرت نشسته است امام نیست زیرا ممکن است کسی با توطئه و کودتا به قدرت رسیده باشد، ولی در فتوا خواستن و قضاوت و امور حکومتداری باید به امام به عنوان نماینده خدا روی زمین مراجعه شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 تیر 1398 - 13:54:40