مسلمانان نیجریه همچنان پیگیر آزادی شیخ زکزاکی

سه شنبه 25 تیر 1398 - 16:6:16
مسلمانان نیجریه همچنان پیگیر آزادی شیخ زکزاکی

تهران - الکوثر : مسلمانان نیجریه با تداوم تظاهرات در شهرهای مختلف، همچنان خواهان آزادی شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا مردم شهر "کانو" دومین شهر بزرگ نیجریه، روز یکشنبه با برگزاری تظاهرات در حمایت از شیخ زکزاکی، ضمن درخواست آزادی فوری وی تأکید کردند ادامه بازداشت شیخ زکزاکی، غیرقانونی و تحریک بخش گسترده ای از ملت نیجریه است. 

تظاهرات مسلمانان نیجریه طی هفته های اخیر با اعلام بیماری شیخ زکزاکی و وخیم شدن حال وی به ویژه طرح شدن احتمال مسمومیت وی در زندان، تشدید شده است. 

"شیخ ابراهیم زکزاکی" و همسرش 13 دسامبر 2015 در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر زاریا" در ایالت کادونا بازداشت شدند. اگرچه دادگاه عالی نیجریه در دسامبر 2016 حکم آزادی فوری شیخ زکزاکی را صادر کرد، اما این حکم اجرایی نشد و شیخ زکزاکی و همسرش همچنان در زندان هستند. 

ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ زکزاکی خشم مسلمانان نیجریه را بر انگیخته است. از نگاه بسیاری از مسلمانان نیجریه دستگیری زکزاکی زمینه را برای اعمال فشار بیشتر بر مسلمانان این کشور فراهم آورده است؛ چنان که طی سال های گذشته تجمعات اعتراض آمیز مسلمانان این کشور، با خشونت نیروهای امنیتی نیجریه رو به رو شده و تعدادی از معترضان مسلمان، کشته یا زخمی شده اند. 

طی هفته های اخیر با انتشار خبر تشدید بیماری شیخ زکزاکی و مسمومیت وی در زندان، مسلمانان نیجریه بیش از پیش خشمگین شده اند و برخواسته وی مبنی بر آزادی فوری شیخ تاکید دارند. منابع نزدیک به خانواده رهبر جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرده اند وضع جسمانی شیخ زکزاکی وخیم است و او باید هرچه سریع تر  آزاد شود.

تعلل دولت نیجریه در آزادی شیخ زکزاکی و موضوع مسمومیت وی در زندان، شرایط را بیش از پیش پیچیده کرده است. مسلمانان نیجریه نه تنها از عملکرد دولت نیجریه در این زمینه ناراضی هستند بلکه به سکوت مجامع بین المللی در قبال عملکرد دولت نیجریه و نقض حقوق انسانی شیخ زکزاکی اعتراض دارند. حامیان شیخ زکزاکی تاکید کرده اند حقوق بشر موضوعی جهانی است که باید درباره شیخ زکزاکی نیز رعایت شود اما مقامات نیجریه آن را به شدت نقض کرده اند.

"مسعود شجره" رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی با یاد آوری مسئولیت مسلمانان و همه ازادیخواهان جهان برای جلوگیری از تداوم نقض آشکار همه قواعد حقوقی، حتی احکام حقوقی عالی ترین مرجع قضایی نیجریه و ظلم مضاعف علیه شیخ زکزاکی گفت: در این میان نهادهای و سازمان های بین المللی در برابر این موضوع نیز همچون کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار، و نیز کشتار مسلمانان در یمن، فلسطین و دیگر نقاط جهان سکوت کرده اند که این غیرقابل قبول است و لکه سیاه دیگری در کارنامه این نهادها خواهد بود.

نیجریه در حالی سیاست فشار بر مسلمانان را دنبال می کند که  برخی منابع اطلاعاتی از مدت ها قبل درباره تلاش عربستان و متحدانش برای نفوذ در آن کشور به عنوان بزرگترین کشور اسلامی آفریقا سخن گفته اند؛ ضمن این که نیجریه با موقعیت و منابع غنی انرژی اش برای امریکا نیز در اولویت است.

"محمد شعیب موسی" استاد نیجریه ای در این زمینه می گوید: آمریکایی ها وقتی می‌خواستند جنایت خود را در کشورهای آفریقایی انجام دهند در امور اقتصادی و سپس امور نظامی، سیاسی و امنیتی دخالت کردند. بوکوحرام را آمریکا ایجاد کرد و آموزش داد تا بر کشور مسلط شوند. هدف آنها تخریب اسلام است؛ موضوعی که شیخ زکزاکی نیز بر آن تاکید داشت.

مسلمانان نیجریه این روزها نگران سلامت شیخ زکزاکی اما مصمم تر از هر زمان دیگری برای آزادی وی تلاش می کنند. آنها خواهان آزادی فوری و درمان شیخ و بازگشت وی به عرصه سیاسی نیجریه هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 تیر 1398 - 16:5:8

پربازدیدها