محکوم شدن تحریم های آمریکا در سازمان ملل

سه شنبه 25 تیر 1398 - 12:37:46
محکوم شدن تحریم های آمریکا در سازمان ملل

تهران - الکوثر : آمریکا در راستای اهداف سیاست خارجی خود بیشترین سابقه را در اعمال انواع تحریم ها علیه دیگر کشورها دارد. تشدید اقدامات تحریمی واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ واکنش های بین المللی را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه با اکثریت آرا قطعنامه "محکومیت تحریم های آمریکا" را تصویب کرد. پیش نویس این قطعنامه را ونزوئلا و فلسطین به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها ارائه کرده بودند. این پیش نویس با 28 رای موافق، 14 رای مخالف و پنج رای ممتنع به تصویب رسید. "نیکلاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا  بعد از تصویب این قطعنامه با قدردانی از حمایت کشورهای عضو شورای حقوق بشر برای تصویب این قطعنامه گفت: این یک پیروزی است که همکاری بین المللی را گسترش و تحریم‌های امپریالیستی را رد می‌کند.  

هرچند تحریم های آمریکا به بهانه های مختلف سیاسی، تجاری، امنیتی و حتی حقوق بشری علیه دیگر کشورها به ویژه کشورهای رقیب یا مخالف، اعمال می شود، با این همه صرف نظر از دلایل ظاهری، دلیل اصلی ادامه این رویکرد، پیگیری منافع واشنگتن است. دولت ترامپ معتقد است که برای تحقق اهداف خود درباره دیگر کشورها، اعمال فشار به ویژه اجرای تحریم ها در قالب قدرت "نیمه سخت"، ابزار موثر و کارآمدی است. "آرون وس میچل" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا می گوید: تحریم ها ابزاری راهبردی هستند و هم اکنون آمریکا در سراسر جهان 4190 تحریم دارد. اقدامات تحریمی آمریکا در دوره ترامپ بیش از هر زمان دیگری نه‌تنها برای براندازی دولت‌های قانونی سایر کشورها، بلکه به‌منظور ضربه زدن به رقبای تجاری با هدف کنار زدن آنها و به‌ انحصار درآوردن بازارهای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"ادریس جزایری" گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مه 2019 اعلام کرد اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا، ونزوئلا و ایران که با اهداف سیاسی صورت می گیرند به مثابه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است. در مورد هر سه کشور، دولت ترامپ از تحریم ها به مثابه ابزاری به منظوراعمال  فشار علیه این دولت ها و در نهایت براندازی آنها استفاده می کند. ترامپ ضمن متوقف کردن روند عادی سازی روابط با کوبا، تحریم‌ها علیه این کشور را از سر گرفته است. درباره ونزوئلا نیز واشنگتن از سال 2017 تا کنون 150 مقام‌ و نهاد ونزوئلایی را تحریم کرده و تلاش می کند تا دولت چپگرای ونزوئلا را از لحاظ مالی و اقتصادی فلج کند. با این همه مهمترین اقدامات تحریمی دولت ترامپ، علیه ایران انجام شده است.ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 ، در دو مرحله بی سابقه ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده که از جمله شامل تحریم های نفتی نیز می شود. ترامپ اخیرا تهدید کرده است که تحریم ها علیه ایران را افزایش خواهد داد.

با توجه به تاثیرات مخرب تحریم های یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها به نظر می رسد انتقاد همه کشورها از این رویه واشنگتن و برخورد با آن به دلیل به کارگیری این تحریم ها و اعمال آنها بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضرورت دارد تا بدین ترتیب آمریکا ناچار شود در این زمینه تجدید نظر کند. در این راستا کشورهای جهان باید در مقابل اقدامات تحریمی آمریکا، موضعی واحد اتخاذ کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 25 تیر 1398 - 12:25:52