واکنش عربستان به کاهش حضور نظامی امارات در یمن؛ اعزام مزدوران بیشتر به ۲ بندر استراتژیک

جمعه 21 تیر 1398 - 15:27:10
واکنش عربستان به کاهش حضور نظامی امارات در یمن؛ اعزام مزدوران بیشتر به ۲ بندر استراتژیک

تهران- الکوثر: رسانه غربی اعلام کرد نیروهای وابسته به عربستان، تدابیری را برای تامین امنیت دو بندر استراتژیک در دریای سرخ و تنگه باب المندب در نظر گرفته‌اند. این اقدام در پی کاهش حضور نظامی گسترده امارات، هپیمان اصلی عربستان صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امارات نیروهایش را در برخی مناطق یمن، که در آنها پایگاه‌های نظامی بزرگی را در طول جنگ ایجاد کرد، کاهش داده است.

دو فرمانده نظامی یمنی و مسؤولانی در دولت مستعفی یمن به خبرگزاری رویترز اعلام کردند، افسران سعودی فرماندهی پایگاه‌های نظامی در دو بندر «المخا» و «الخوخه» را تحویل گرفته‌اند. نیروهای امارات از این دو پایگاه برای حمایت از عملیات نظامی استفاده می‌کردند که هدفش کنترل بر الحدیده و نظارت بر ساحل غربی بود.

ریاض تعدادی نامشخص از نیروها را به شهر ساحلی عدن و نیز به جزیره کوچک آتشفشانی «بریم» در تنگه باب المندب اعزام کرده است. تنگه باب المندب گذرگاه استراتژیک دریانوردی است که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می‌کند.

سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی تحت رهبری رژیم سعودی و نیز دولت امارات تاکنون به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخی نداده‌اند.

یک مسئول ارشد اماراتی هفته جاری درباره چنین تحرکات کشورش مدعی شد: «هیچ نگرانی درباره وقوع خلأ در یمن وجود ندارد؛ زیرا ما در مجموع 90 هزار سرباز یمنی را آموزش داده‌ایم و این یکی از موفقیت‌های بزرگ ما در یمن است.»

امارات می‌گوید، همچنان به تعهدات خود در قبال ائتلاف و دولت مستعفی یمن پایبند است.

این مسؤول اماراتی، که خواست نامش فاش نشود، در ادامه افزود:‌ «تصمیم کاهش نیروها یک تصمیم آنی نبوده بلکه با هماهنگی با ریاض بررسی شده است.»

پیش‌بینی نمی‌شود که تغییرات در فرماندهی پایگاه‌های نظامی تغییری ملموس در روند جنگ و توافق آتش‌بس در الحدیده، که تحت نظارت سازمان ملل در سوئد بین دولت مستعفی یمن و انصارالله امضا شد، ایجاد کند. ولی گسترش سطح حضور نظامی سعودی در خاک یمن می‌تواند به انتقادات بین‌المللی از نقش این کشور در جنگ بیفزاید؛ زیرا باعث بدترین بحران انسانی در جهان شده و صدها غیرنظامی در جریان حملات هوایی به بیمارستان‌ها، مدارس و بازارها کشته شده‌اند.

برخی منابع اعلام کردند، نیروهای اماراتی از سال 2015 کنترل جزیره آتشفشانی بریم واقع در مرکز باب المندب را زمانی که ائتلاف سعودی وارد جنگ یمن شد به دست گرفتند و حتی چند هفته بعد از آن، عربستان و گارد ساحلی وابسته به دولت مستعفی یمن بر این مناطق مسلط شدند.

ده‌ها هزار از نیروهای دولت مستعفی یمن و سربازان مزدور سودانی در این منطقه و در دروازه‌های جنوبی الحدیده مستقر شده‌اند، در حالی‌که طرف‌های درگیر درباره آتش‌بس در آن به منظور فراهم کردن بستر مذاکرات جهت پایان دادن به جنگ توافق کرده‌اند./تسنیم


جمعه 21 تیر 1398 - 12:41:37