سال ۲۰۱۹ ، سال اعدام ها در عربستان سعودی

چهار شنبه 19 تیر 1398 - 14:35:28
سال ۲۰۱۹ ، سال اعدام ها در عربستان سعودی

تهران - الکوثر : محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی که آوریل ۲۰۱۸ یعنی کمتر از یک سال پس از تصدی پست ولیعهدی ، متعهد به کاهش اعدام ها در این کشور شد، اما این تعهد فقط کلامی بود و در عمل حتی اعدام ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، منابع خبری از دو برابر شدن اعدام ها در عربستان سعودی طی نیمه نخست سال ۲۰۱۹ خبر دادند. 

محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی که آوریل ۲۰۱۸ یعنی کمتر از یک سال پس از تصدی پست ولیعهدی ، متعهد به کاهش اعدام ها در این کشور شد، اما این تعهد فقط کلامی بود و در عمل حتی اعدام ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. در همین خصوص ، سازمان اروپایی سعودی حقوق بشری اعلام کرد شمار اعدام ها در عربستان در شش ماه نخست ۲۰۱۹ بیشترین میزان ثبت شده در پنج سال گذشته است، به نحوی که ۵۵ نفر در شش ماه نخست ۲۰۱۸ اعدام شدند اما این آمار در ۲۰۱۹ به ۱۲۲ نفر یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است. 

نکته حایز اهمیت این است که حدود نیمی از اعدام ها در عربستان به دلیل جرم سیاسی انجام می شود، جرمی که مطابق قانون مبارزه با تروریسم تعریف موسعی نیز دارد. مطابق تعریف این قانون، هر گونه انتقاد از ساختار قدرت در عربستان،  جرم محسوب می شود، جرمی که مجازات آن یا اعدام و یا حبس های طولانی مدت است. اگرچه زندانیان سیاسی در عربستان به شیعیان محدود نمی شود، اما شیعیان این کشور بیشترین میزان زندانیان سیاسی را تشکیل می دهند و اعدام شیعیان نیز به مراتب بیشتر است. تنها در یک روز یعنی در روز ۲۳ آوریل در عربستان اعدام شدند که اکثر این افراد جرم های مرتبط با شرکت‌ در اعتراضات ضد دولتی شیعیان داشتند. در همین حال ، اتباع خارجی نیز در میان اعدام شدگان در عربستان سعودی حضور دارند. طی شش ماه گذشته ۵۷ نفر از اتباع خارجی اعدام شده اند.

نکته دیگر این است که اعدام ها بدون برگزاری یک دادگاه منصفانه انجام می شود. اغلب اعدام شده ها یا محکومین در انتظار اعدام حتی به درستی تفهیم اتهام هم نمی شوند و دادگاه های سعودی هیچ سند مستندی نیز دال بر ارتکاب جرم به این افراد نشان نمی دهند و اغلب اسناد نیز در این خصوص ساختگی و با جرایم کلی نظیر مخدوش کردن امنیت شهروندان است. در واقع، نظام قضایی در عربستان سعودی کاملا تحت تاثیر سیاست های آل سعود قرار دارد زیرا در این کشور تفکیک قوا وجود ندارد.

با توجه به این الگوی رفتاری عربستان سعودی، مجله نیوزویک نوشت : "  تمرکز جدید روی مخالفان سیاسی نشان می دهد عربستان در حال تجربه یک دوره سرکوب مرگبار است. " در همین راستا، از ژانویه ۲۰۱۵ که سلمان بن عبدالعزیز بر تخت پادشاهی آل سعود نشست، ۷۱۴ تن در عربستان اعدام شدند.

نکته مهم در خصوص واکنش قدرتهای غربی است. قدرت های غربی که درباره قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی ابراز نگرانی کرده و در سیاست اعلامی خود واکنش نشان داده اند، درباره روند صعودی اعدام های عمدتا سیاسی در عربستان سعودی حتی یک بیانیه محکومیت نیز صادر نکرده اند. این انفعال آشکار دست محمد بن سلمان را برای تداوم خشونت در داخل عربستان از گذاشته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 تیر 1398 - 14:33:33