اذعان کوشنر به شکست کنفرانس منامه ؛ ناکامی مرحله اول طرح معامله قرن

چهار شنبه 19 تیر 1398 - 11:27:29
 اذعان کوشنر به شکست کنفرانس منامه ؛ ناکامی مرحله اول طرح معامله قرن

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی اقدامات متعددی انجام داده است که مهمترین آنها ،ارائه طرح معامله قرن در راستای پایمال کردن کامل حقوق فلسطینی ها و اعطای امتیازات کامل به رژیم صهیونیستی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا کنفرانس منامه در پایتخت بحرین در 24 و25 ژوئن 2019 به عنوان مرحله اول اجرایی کردن طرح معامله قرن با اجرایی کردن بخش اقتصادی آن برگزار شد با این حال این نشست با شکست آشکاری مواجه شد. 

همه گروه‌های فلسطینی از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین، شرکت در این نشست را تحریم کردند. در این راستا "جرد کوشنر "داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا که به عنوان مجری این طرح عمل می کند، اذعان کرد که گروه‌های مختلف فلسطینی ،کنفرانس اقتصادی منامه که مقدمه‌ای برای اجرای معامله قرن بوده را به شکست کشاندند. 

کوشنر این موضوع را در جریان گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه‌نگاران عرب و اسرائیلی درباره تحریم کنفرانس اقتصادی منامه از سوی فلسطینیان، مطرح کرده است.داماد و مشاور ترامپ  بار دیگر از رهبری فلسطین انتقاد و به صورت تلویحی انتقاد کرده است که فلسطینیان موفق شدند تلاش‌های او را بی‌نتیجه بگذارند.

به گفته کوشنر: «بسیاری از تجار و نمایندگان‌های شرکت‌های بین‌المللی( در کنفرانس منامه) حضور داشتند و بسیاری از آنها می‌خواستند در این کنفرانس حضور یابند، ولی حمایت نشدند و این طرح اقتصادی بدون حضور رهبران فلسطینی تکمیل نخواهد شد.» 

داماد ترامپ مدعی شد که  28 میلیارد دلار از مجموع 50 میلیارد دلاری، که در چارچوب طرح «معامله قرن» اختصاص یافته است در کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری خواهد شد و این میلیاردها دلار پول تا زمانی که رهبران فلسطینی موضع خود را تغییر ندهند، سرمایه‌گذاری نخواهد شد.

با این حال اعلام طرح 50 میلیارد دلاری آمریکا با واکنش منفی فلسطینی ها مواجه شده است.

حنان عشراوی، از مقامات ارشد ساف این طرح را یک سری وعده غیرعملی خواند و گفت: تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با انتقاد شدید از این طرح اعلام کرد که فلسطین فروشی نیست.

حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت:  دولت آمریکا باز هم در توهم است و گمان می‌کند که مردم فلسطین، حقوق خود را در مقابل پول معامله می‌کنند.

در واقع وی تلاش کرده تا به نوعی با امتیازات مالی سران فلسطینی را تطمیع کند ، با این حال موضع واحد و یکپارچه فلسطینی ها در مخالفت با این طرح ،  ابتکار دولت ترامپ برای پیشبرد سازش در مساله فلسطین را با شکست بزرگی مواجه کرده است.

کوشنر با به رغم مخالفت فلسطینی ها با طرح معامله قرن با وقاحت کامل گفت: «با وجود هجمه بی‌سابقه مقام‌های فلسطینی علیه آمریکا، اما همچنان درهای کاخ سفید بر روی فلسطینیان و رهبران‌شان باز است.»

طرح معامله قرن، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. حتی تشکیلات خود گردان فلسطین نیز که تاکنون اقدامات سازشکارانه زیادی در قبال رژیم صهیونیستی انجام داده نیز این طرح را غیر قابل پذیرش می داند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تأکید بر مخالفت این تشکیلات با معامله قرن گفت : طرح معامله قرن مانند کنفرانس منامه شکست خواهد خورد.

مساله مهم دیگر این است که به دلیل مغایرت طرح معامله قرن با رویکرد سازمان ملل و دیگر اعضای گروه چهار جانبه یعنی اتحادیه اروپا و روسیه در زمینه نحوه حل و فصل مساله فلسطین ، این طرح با مخالفت آنها نیز مواجه شده است .

با شکست کنفرانس منامه به عنوان گام مالی و اقتصادی طرح معامله قرن باید این طرح را اقدامی ناکام قلمداد کرد که شانسی برای بقا ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 تیر 1398 - 11:25:47