طرح معامله‌قرن .. مخالفت فلسطین با میانجی‌گری آمریکا

یک شنبه 16 تیر 1398 - 8:57:8
طرح معامله‌قرن .. مخالفت فلسطین با میانجی‌گری آمریکا

تهران - الکوثر : رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حدود دو هفته پس از برگزاری نشست مقدماتی اجرای طرح "معامله‌قرن" در منامه بحرین گفت، فلسطین میانجی‌گری آمریکا را در مساله فلسطین نمی‌پذیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمود عباس (ابومازن) ، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین تصریح کرد، آمریکا به‌عنوان پیش زمینه گفت وگوها باید راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس را به رسمیت بشناسد.

بر اساس اطلاعاتی که درباره طرح آمریکایی "معامله‌قرن" منتشر شده، از تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس چشم‌پوشی شده است.

قدس به‌عنوان قبله نخست مسلمانان، مساله اصلی جهان اسلام است و آمریکا تلاش دارد با به رسمیت شناختن اشغال قدس توسط صهیونیست‌ها، هویت اسلامی- فلسطینی این شهر را از بین ببرد.

در همین زمینه؛ "حسین آجورلو"، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قرار است درچارچوب طرح معامله‌قرن، بیت‌المقدس به پایتخت اسرائیل تبدیل شود و یک شهرک کوچک در اطراف این شهر به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته شود.  

طرح "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا که دست‌پخت جارد کوشنر داماد یهودی وی است، اساسا هیچ حقی برای آرمان و حقوق مردم فلسطین قائل نیست.

مخالفت با بازگشت آوارگان فلسطینی به‌سرزمین مادری خود و اسکان آنان در مناطقی دیگر از جمله در مصر و اردن و  خلع سلاح مقاومت فلسطین از دیگر اهداف طرح آمریکایی- صهیونیستی "معامله‌قرن" است.

"حسین امیرعبداللهیان"، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل گفت: آمریکا تلاش دارد تا موضوعی به نام آوارگان فلسطینی را از دستور کار خارج کند و با رایزنی و تطمیع برخی از کشورها، می‌خواهد آوارگان فلسطینی در آن کشورها سکونت دائمی داده شوند.

به توجه به ماهیت طرح معامله‌قرن، گروه‌های مختلف فلسطینی نشست اقتصادی منامه (25 و 26 ژوئن 2019) را تحریم و تاکید کردند، هر طرحی که قدس را به‌عنوان پایتخت ابدی فلسطین و دیگر حقوق قانونی و مسلم فلسطینی‌ها از جمله بازگشت آوارگان به رسمیت نشناسد، محکوم به شکست است.         

طرح‌های گذشته آمریکا هم که درباره مساله فلسطین مطرح شد، به این سبب ناکام ماند که اساسا اعتقادی به تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نداشت.

اکنون هم دولت ترامپ با طرح "معامله‌قرن" به طور آشکار حقی را برای فلسطینیان در قدس قائل نیست و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس در همین چارچوب معنا می‌شود.

سیاست "دونالد ترامپ" درقبال مساله فلسطین به طور کامل در حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی است و همین مساله سبب شده "محمود عباس" اعلام کند با میانجی‌گری آمریکا در حل مساله فلسطین مخالف است.    

با مشخص شدن بخش‌هایی از طرح "معامله‌قرن" و حمایت تمام قد آمریکا از رژیم صهیونیستی، فلسطینیان دونالد ترامپ را به‌عنوان میانجی قبول ندارند، زیرا حداقل آرمان فلسطینیان را که همان بیت‌القدس است به‌رسمیت نمی‌شناسد.

همانطور که "اسماعیل هنیه"، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرده است، اساس راهبرد فلسطینیان؛ "قدس"، "حق بازگشت آوارگان" و "تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس در همه خاک فلسطین" است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 تیر 1398 - 8:55:11