دلایل تلاش کوشنر برای موافقت لبنان با طرح معامله قرن

دو شنبه 10 تیر 1398 - 20:22:3
دلایل تلاش کوشنر برای موافقت لبنان با طرح معامله قرن

تهران - الکوثر : جارد کوشنر ، مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از نشست منامه به اهداف خود نرسید ، با طرح پیشنهادی اغوا کننده ، درصدد همراه کردن لبنان با این طرح است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوال این است که چرا کوشنر تلاش دارد لبنان را با طرح معامله قرن همراه کند؟

یکی از مهمترین دلایل مربوط به جایگاه لبنان در طرح معامله قرن است. یکی از محورهای اصلی طرح معامله قرن ، نادیده گرفتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن شان است. به عبارت دیگر ، آوارگان فلسطینی باید در کشوری که آواره هستند، ساکن شوند، شناسنامه و حق شهروندی آن کشور را بگیرند. این موضوع سبب می شود ۵ میلیون جمعیت آواره فلسطینی به کشورشان بازنگردند و شمار جمعیت اسرائیل از جمعیت فلسطینی بیشتر باشد زیرا اکنون تقریبا حدود ۱۱ میلیون فلسطینی وجود دارند که ۵ میلیون آنها آواره هستند و عدم بازگشت آنها به فلسطین سبب می شود که جمعیت اسرائیل ۷ میلیون و جمعیت فلسطین نیز ۶ میلیون باشد.

لبنان در این طرح ، جایگاه ویژه ای دارد زیرا یکی از کشورهای منطقه غرب آسیا است که در سال 1948 میزبان بخشی از  آوارگان فلسطینی شد و 483 هزار نفر از آوارگان در این کشور زندگی می کنند. در لبنان، 12 اردوگاه ویژه آوارگان فلسطینی وجود دارد. نزدیک به 210 هزار نفر از آوارگان فلسطینی در این اردوگاه اسکان یافته اند و 273 هزار نفر دیگر نیز در خارج اردوگاه زندگی می کنند. آوارگان فلسطینی تقریبا 10 درصد جمعیت لبنان را تشکیل می دهند و این آوارگان فاقد حقوق مدنی و اجتماعی هستند. بنابراین ، موافقت لبنان با طرح معامله قرن اهمیت زیادی دارد. موافقت لبنان ، مصر و اردن به دلیل میزبانی از جمعیت آواره فلسطینی با طرح معامله قرن مهم است و موافقت این کشورها جنبه نمادین ندارد بلکه جنبه کاربردی و عملیاتی دارد و به منزله وطن جایگزین برای آوارگان فلسطینی است.

سوال دیگر این است که پیشنهاد کوشنر به لبنان شامل چه مواردی است؟ روزنامه الاخبار در این خصوص از پیشنهاد شش میلیارد دلاری داماد ترامپ به سعد الحریری و شتاب آمریکا برای حل و فصل موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی خبر داده است. در همین ارتباط کوشنر به طور غیررسمی به حریری پیشنهاد کرد در مقابل حل و فصل هرچه سریع تر پرونده ترسیم مرزی، حدود شش میلیارد دلار برای حمایت از طرح های سرمایه گذاری در لبنان دریافت کند، اما این مبلغ رایگان به لبنان داده نمی شود بلکه به این معنی است که آمریکا سعی دارد پرونده مرزی لبنان را با رژیم صهیونیستی نیز در مقابل این مبلغ حل و فصل کند.

 این طرح هم از بعد جمعیتی و هم از بعد جغرافیایی کاملا به نفع اسرائیل است زیرا از یک سو آوارگان فلسطینی ساکن لبنان در این کشور باقی می مانند و از سوی دیگر اختلاف مرزی لبنان با اسرائیل نیز به نفع اسرائیل تمام می شود و این رژیم ضمن اینکه جغرافیایی که تصاحب کرده را توسعه می دهد، منابع انرژی لبنان را که در مناطق مورد اختلاف قرار دارد نیز در اختیار می گیرد و نیازهای نفتی خود را نیز حل می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 10 تیر 1398 - 18:34:37