انتقاد امیر سابق قطر از ادامه جنگ بی‌نتیجه علیه یمن

دو شنبه 10 تیر 1398 - 17:31:59
انتقاد امیر سابق قطر از ادامه جنگ بی‌نتیجه علیه یمن

تهران - الکوثر : ادامه جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن با انتقاد شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی ، امیر سابق قطر مواجه شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن وارد پنجاه و دومین ماه شده است. به عبارت دیگر بیش از ۱۵۶۰ روز از جنگ ائتلاف سعودی علیه فقیرترین کشور عربی غرب آسیا می گذرد.  

سوال این است که دستاورد این جنگ برای عربستان سعودی چه بود؟ می توان گفت، مهمترین شاخصه این جنگ برای عربستان سعودی، " بی دستاورد بودن" آن بود. این جنگ نه تنها سبب بازگشت منصور هادی به رأس قدرت در یمن نشد بلکه نشان داد سرمایه دارترین و مجهزترین کشور عربی به لحاظ در اختیار داشتن مدرن ترین تجهیزات نظامی جهان که هزینه هنگفتی برای خرید این تجهیزات به قدرتهای غربی پرداخت کرد، موفقیتی در مقابل اراده و مقاومت فقیرترین کشور عربی منطقه نداشته است. 

در چنین شرایطی، ادامه جنگ بازی با حاصل جمع صفر برای بازیگر قدرتمند خواهد بود. این وضعیت برای عربستان و تا حدودی نیز امارات در جنگ علیه یمن به وجود آمده و انتقادهای گسترده ای را در پی داشته است.

در همین راستا، "حمد بن خلیفه آل ثانی" در یک ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: "سعودی ها از سالها پیش علیه یمن جنگ به راه انداخته‌‌ اند، اما هیچ نتیجه ای نگرفته اند".

نکته دیگر این است که ادامه این جنگ نیز نه تنها دستاوردی برای آل سعود نخواهد داشت بلکه از دو بُعد تاثیر منفی نیز بر جای خواهد گذاشت.

نخست اینکه، ادامه این جنگ غیرنظامیان زیاد دیگری را قربانی خواهد کرد. در همین راستا، جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی جمعه شب گذشته یک منزل مسکونی در شهرستان "خدیر" در جنوب استان تعز را بمباران کردند که بر اثر آن 8 نفر از اعضای یک خانواده یمنی کشته شدند.

این شکل از جنایت تاکنون بارها رخ داد و حتی در چند نوبت نیز مجالس عروسی مردم یمن هدف بمباران جنگنده های سعودی قرار گرفت. تکرار چنین جنایت هایی ، فشار افکار عمومی جهانی علیه آل سعود را در پی خواهد داشت، کما اینکه وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن نیز در بیانیه‌ای جنایت جمعه شب را " قتل عام جدید " متجاوزان سعودی در استان تعز در جنوب غرب یمن توصیف و تاکید کرد، این جنایت نقض آشکار قوانین بین المللی و اصول و ارزش های انسانی است.

دوم اینکه، ادامه و فرسایشی شدن جنگ به لحاظ نظامی نیز به نفع عربستان سعودی و متحدانش پیش نخواهد رفت زیرا ارتش و کمیته های مردمی به خصوص در سال پنجم جنگ نشان دادند که در دو زمینه موشکی و پهپادی توانمندی شان را افزایش دادند و توان ضربه و آسیب زدن جدی را به مناطق راهبردی و حساس عربستان دارند. 

در همین راستا، سامانه‌های پدافندی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تنها طی هفته گذشته 5 پهپاد عربستان را در الحدیده، حجه و نجران سرنگون کردند. این تحولات نیز گویای درستی تعبیر امیر سابق قطر در " بی نتیجه خواندن " جنگ علیه یمن برای عربستان سعودی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 10 تیر 1398 - 17:16:9