علل تصمیم امارات برای کاهش نیرو در یمن

دو شنبه 10 تیر 1398 - 9:18:24
علل تصمیم امارات برای کاهش نیرو در یمن

تهران - الکوثر : برخی منابع خبری اعلام کردند که امارات متحده عربی شمار نیروی نظامی خود را در عدن، جنوب یمن کاهش داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، امارات به همراه عربستان سعودی، دو عضو اصلی ائتلاف علیه یمن هستند.حضور امارات در جنگ علیه یمن هم نظامی و هم سیاسی است.
به لحاظ نظامی، امارات مشارکت گسترده ای در جنگ علیه یمن دارد و از جمله کشورهای فعال در این جنگ محسوب می شود.
به لحاظ سیاسی، امارات در جنوب یمن حضور پررنگی دارد، بخش هایی از جنوب یمن را اشغال کرده و نفوذ خود را در این بخش افزایش داده است و در عین حال برای توسعه نفوذ خود با عربستان سعودی رقابت می کند. 
همچنین دولت امارات اختلاف‌های زیادی نیز با عبدربه منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن دارد، در حالی که عربستان سعودی حامی منصور هادی است.
پرسش مهم این است که با وجود چنین شرایطی، چرا ابوظبی تصمیم گرفته است نیروهای خود را در جنگ علیه یمن کاهش دهد؟
در این خصوص می توان به دو دلیل مهم اشاره کرد.
نخستین دلیل مربوط به تحرکات جدید و رویکرد تهاجمی ارتش و کمیته های مردمی یمن است. ارتش و کمیته های مردمی یمن طی ماههای اخیر با بهره گیری از توانمندی موشکی و پهپادی برخی مناطق حساس و راهبردی را در عربستان و امارات هدف قرار دادند.
این رویکرد،آسیب پذیری امارات را نشان داد و سبب بروز اختلاف های داخلی به خصوص میان ولیعهد ابوظبی و حاکم دبی شد. اقتصاد امارات، تجاری است و ناامنی برای این اقتصاد یک "سم کُشنده" محسوب می شود.
«عدنان هاشم»، تحلیلگر مسایل سیاسی معتقد است که "تکروی های محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در سیاست خارجی موجب اختلاف وی با شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی شده و بن راشد تاکنون بارها از تاثیر منفی تصمیم های بن زاید در سیاست خارجی بر اقتصاد امارات انتقاد کرده است."
دومین دلیل مربوط به تنش های میان ایران و آمریکا در منطقه است.
دولت ابوظبی که در افزایش این تنش ها نقش دارد و حتی بنا به برخی تحلیل‌ها، امارات در حمله روز 13 ژوئن به دو کشتی نفت کش در دریای عمان دست داشته، با سرنگونی پهپاد آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران، نگران توانمندی نظامی ایران بر امنیت خود در اثر افزایش تنش های تهران با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
«یاسین التمیمی»، تحلیلگر یمنی در این خصوص می گوید:"کاهش تعداد نیروهای امارات در عدن با نگرانی این کشور درباره تنش احتمالی با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است."
منابع دیپلماتیک نیز به خبرگزاری رویترز در این خصوص گفته ‌اند که با توجه به تنش در منطقۀ خلیج فارس، اماراتی ‌ها ترجیح می ‌دهند که نیروهایشان آماده و در دسترس باشند.نکته مهم و پایانی این است که تصمیم امارات برای کاهش شمار نیروهای نظامی اش در عدن به معنای پایان دادن به مشارکت در جنگ علیه یمن نیست بلکه اماراتی ها در شرایط کنونی ترجیح می دهند با نیروهای مزدور خارجی و نیروهای وابسته یمنی اهداف خود را در جنگ علیه یمن پیش ببرند.
امارات از جنگ علیه یمن به عنوان فرصتی برای رقابت با عربستان سعودی بهره می گیرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 10 تیر 1398 - 9:11:34