دستاورد کنفرانس مکه از نگاه استاد دانشگاه الأزهر

چهار شنبه 5 تیر 1398 - 16:47:36

تهران- ویژه الکوثر: استاد علم حدیث در دانشگاه الأزهر مصر گفت کنفرانس مکه که در ماه رمضان گذشته به دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی برگزار شد، به هیچ وجه دستاوردهایی را که مسلمانان از این کنفرانس انتظار داشتند محقق نکرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاد عبدالسلام محمد در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: آنچه که عموم جهانیان به ویژه مسلمانان از کنفرانس علمای اسلامی در مکه انتظار داشتند، عمل به ندای عقل و پیاده کردن قرآن کریم بود. قرآن از ما می خواهد به ندای عقل گوش کنیم.

دکتر عبدالسلام افزود: کنفرانس علمای اسلامی در مکه در پاکترین مکان یعنی سرزمین وحی و در مقدس ترین زمان یعنی شب قدر (از نظر اهل سنت که مصادف با 27 ماه مبارک رمضان است) برگزار شد. در چنین شرایطی من از شرکت کنندگان در این کنفرانس انتظار داشتم در این شرایط سخت که امت اسلامی به آن گرفتار شده است، به قرآن عمل کنند. ساده ترین نکته ای که آنها می بایست در کنار کعبه به خاطر می آوردند این بود که خداوند تعال قتل انسان های بی گناه مثل کودکان را حرام اعلام کرده است. در حالی که کودکان در مدارس و در اتوبوس های مدرسه و در بیمارستان ها و در مراسم عزاداری و مراسم شادمانی در یمن هدف قرار گرفتند و از زیرساخت های این کشور مثل نیروگاه های برق و تصفیه خانه های آب چیزی باقی نمانده است.

این استاد برجسته الازهر افزود: خداوند در قرآن کریم کشتن مسلمانان را چه در مکه چه در جاهای دیگر حرام دانسته است و کسی که مرتکب قتل عمد یک مسلمان شود جایش در جهنم است. آیا کسانی که در کنفرانس مکه شرکت کردند اطلاع ندارند که خداوند این چرخه ادامه دار کشتار مسلمانان در جهان را حرام دانسته است؟ عامل کشته شدن و قربانی شدن این مسلمانان، وهابیت است که مقر آن در عربستان سعودی است. سعودی ها در ویدئوهایی که منتشر می شود اعتراف می کنند که طالبان و القاعده را تاسیس کردند و در افغانستان به بهانه بیرون راندن روس ها از آنجا جنگیدند و سپس علیه یکدیگر شورش کردند.

شیخ عبدالسلام افزود: رئیس جمهور افغانستان از طالبان خواهش کرد که کشتار و خونریزی را دست کم در ماه مبارک رمضان متوقف کنند ولی آن ها مخالفت کردند در حالی که در قرآن کریم آمده است اگر کسی را به ناحق بکشید مثل این است که همه مردم را کشته اید. من اگر در کنفرانس مکه بودم از آنها می خواستم که به آیات قرآن عمل کنند. در قرآن به صراحت آمده است که اگر دو طایفه از مسلمانان با یکدیگر وارد جنگ شوند آنها را با هم آشتی بدهید.

شایان ذکر است عربستان سعودی اواخر ماه مه امسال کنفرانسی بین‌المللی تحت عنوان «ارزش‌های اعتدال‌گرایی و میانه‌روی» با حضور 1200 تن از علمای اسلامی در شهر مکه برگزار کرد و در پایان، بیانیه‌ای برای دعوت به تسامح و اعتدال‌گرایی صادر شد در حالی که عربستان به عنوان حامی اصلی تروریست های تکفیری در جهان شناخته می شود که عامل قتل و آوارگی میلیون ها مسلمان هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 5 تیر 1398 - 16:47:19