تدابیر جدید ونزوئلا برای مقابله با تحریم های آمریکا

چهار شنبه 29 خرداد 1398 - 11:40:4
تدابیر جدید ونزوئلا برای مقابله با تحریم های آمریکا

تهران - الکوثر : آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ اقدامات خود را به منظور براندازی دولت چپگرای ونزوئلا و سرنگونی نیکلاس مادورو رئیس جمهور قانونی این کشور تشدید کرده است. واشنگتن در حال حاضر بر استفاده از ابزارهای اقتصادی علیه دولت ونزوئلا و مادورو تمرکز کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آمریکا مدتهاست تلاش می کند با تحریم های مالی و اقتصادی و ایجاد مانع در تعامل دولت ونزوئلا با سازمانها و شرکت های خارجی، دولت چپگرای این کشور را بیش از پیش تحت فشار بگذارد. با توجه به این رویکرد خصمانه واشنگتن ، بانک ونزوئلا سازوکارهای جدیدی را برای مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا ایجاد می کند. 

"خوزه مورالس" رئیس این بانک اعلام کرد که بدنبال تشدید محاصره اقتصادی واشنگتن علیه کاراکاس که با هدف بسته شدن حسابها و کاهش امکان تجارت با شرکت های خارجی انجام می شود، تدابیر  جدیدی به اجرا در خواهد آمد.  

به گفته مورالس : با توجه به اعلام واشنگتن مبنی بر پایان خدمات کارت اعتباری "ویزا "و "مسترکارت" در ونزوئلا تا ۳۰ مارس ۲۰۲۰ ، بانک ونزوئلا نرم افزار بومی جدیدی را که در این کشور مستقر خواهد بود راه اندازی می کند. وی تاکید کرد که در حال تقویت سیستم های الکترونیکی و ارتباطی هستیم تا بتوانیم فعالیت های مالی خارجی را انجام دهیم. تمامی این اقدامات و تبادلات مالی با اتخاذ تدابیر امنیتی همراه خواهد بود.  

ونزوئلا که ماههاست با بدترین وضعیت اقتصادی چند دهه اخیر خود از جمله کمبود مواد غذایی و دارو به دلیل فشارهای گسترده آمریکا روبرو بوده، همچنان بدنبال راههای مختلف برای مقابله با این وضعیت است و در این راستا دولت " مادورو" توانسته برای کسب درآمد و به رغم مواجهه با تحریم‌های آمریکا، بخشی از ذخایر طلای خود را بفروشد. دولت کاراکاس پیشتر نیز اقدامات دیگری را برای مقابله با تحریم های آمریکا و دستیابی به درآمد انجام داده بود. دولت ونزوئلا چند روز پیش از آغاز طرح ملی استخراج معادن در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ خبر داد که پیش بینی می شود درآمدی حدود ۳۳ میلیارد یورویی برای دولت به همراه داشته باشد.

طی ماه‌های گذشته آمریکا و متحدانش همزمان با به راه انداختن جنگ روانی گسترده ای علیه دولت ونزوئلا ، تلاش کردند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن فرماندهان ارتش ونزوئلا، آنها را به عدم حمایت از مادورو مجبور کنند، اما به اذعان رسانه‌های آمریکایی تاکنون تمام طرح‌های واشنگتن برای روی کار آوردن دولت دست‌نشانده در ونزوئلا تحت ریاست "خوان گوایدو" سرکرده مخالفان با شکست مواجه شده است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه  اعلام کرد: "واشنگتن از همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی در دسترس خود برای اعمال فشار علیه دولت مادورو استفاده خواهد کرد."

گوایدو 23 ژانویه 2019 با برخورداری از حمایت آمریکا، مشروعیت  قانونی مادورو را زیر سوال برد و خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند. این اقدام گوایدو شعله ور شدن بحران سیاسی را در ونزوئلا  در پی داشته است . در مقابل ، مادورو به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، گوایدو را عروسک خیمه‌ شب‌ بازی آمریکا می‌داند.  

روسیه و چین به عنوان دو قدرت بین المللی رقیب امریکا مخالفت صریح خود با رویکرد و اقدامات امریکا اعلام  و بر حمایت از دولت ونزوئلا و مادورو رئیس جمهور قانونی این کشور تاکید کرده اند. دولت مادورو امیدوار است با همکاری کشورهایی همچون روسیه و چین با تحریم‌های اقتصادی آمریکا مقابله کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 29 خرداد 1398 - 11:36:26