فرودگاه در مقابل فرودگاه ، تغییرهای استراتژیک در جنگ یمن

پنج شنبه 23 خرداد 1398 - 15:24:34
فرودگاه در مقابل فرودگاه ، تغییرهای استراتژیک در جنگ یمن

تهران - الکوثر : ارتش و کمیته های مردمی یمن یروز چهارشنبه با حمله موشکی به فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان ، برج مراقبت این فرودگاه را منهدم کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سال پنجم جنگ، سال پیروزی نیروهای یمنی خواهد بود. این گفته عبدالملک حوثی ، رهبر حوثی ها در خصوص ورود جنگ یمن به پنجمین سال است. نشانه های جدیدی در جنگ یمن دیده می شود که حاکی از موازنه های جدید و تغییر استراتژیک در این جنگ است. طی یک ماه اخیر حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو، تسلط ارتش و کمیته های مردمی یمن بر بیش از 20 پایگاه عربستان در نجران، بازدید وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از منطقه مرزی نجران عربستان و همچنین حمله موشکی و پهپادی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به چندین فرودگاه عربستانی رخ داد. پهپادهای یمنی در عملیات های یک هفته اخیر خود ضد عربستان، مراکز فرماندهی و شرکت هواپیمایی امارات و عربستان را در فرودگاههای منطقه ای جیزان مورد هدف قرار داده اند. 

این اقدام ها گویای این است که استراتژی جنگی ارتش و کمیته های مردمی یمن در جنگ با عربستان سعودی تغییر کرده است. در همین راستا، «سرتیپ یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که: «بانک اهداف نیروهای یمنی روز به روز در حال گسترش است و نیروهای یمنی عملیات غافلگیرکننده زیادی برای عربستان و امارات دارند.» اظهارنظر سخنگوی نیروهای مسلح یمن به این معنا است که ارتش و کمیته های مردمی نقاط راهبردی و مهم عربستان و امارات را شناسایی کرده و با موشک یا پهپاد به این نقاط حمله می کنند.   

حمله موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به فرودگاه ها از جمله فرودگاه «ابها»، اهمیت راهبردی دارد و گویای به کارگیری «استراتژی فرودگاه در برابر فرودگاه» است. عربستان سعودی و متحدینش طی 50 ماه گذشته نه تنها فرودگاه بلکه تمام راههای کمک رسانی به میلیون ها انسان غیرنظامی در یمن را بسته و بارها جنگنده های سعودی به فرودگاه صنعا حمله کرده اند. هدف ارتش و کمیته های مردمی یمن برای اتخاذ «استراتژی فرودگاه در برابر فرودگاه» این است که نشان دهند توان مقابله به مثل آنها در مقابل عربستان سعودی و متحدینش افزایش یافته است. در همین خصوص «محمد عبدالسلام» ، سخنگوی انصارالله اعلام کرد: «هدف از این عملیات ها این است که ریاض مجبور شود محاصره فرودگاه صنعا را بشکند.»

نکته دیگر این است که تغییر استراتژی نیروهای یمنی در جنگ با عربستان سعودی سبب شد دامنه درگیری ها به داخل خاک عربستان کشیده شده است. عربستان سعودی طی 50 ماه گذشته سعی کرد جنگ را در داخل جغرافیای یمن حفظ کند، اما اکنون در سایه تقویت توانمندی های ارتش و کمیته های مردمی یمن، جنگ به داخل خاک عربستان سعودی کشیده است. پایگاه خبری العهد در مطلبی نوشت: «ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود محاصره و امکانات بسیار اندکی که در اختیار دارند، تجهیزات و توانمندی های استراتژیک خود را تا حد قابل توجهی ارتقا داده اند، به نحوی که مواضع دور و نزدیک دشمن مورد هدف موشک های بالستیک یمنی ها قرار می گیرد یا زیر چتر هواپیماهای بدون سرنشین است که با تاثیرگذاری و قدرت بالا حریم هوایی نیروهای متجاوز را در می نوردند.»

نکته پایانی اینکه، اقدام های آفندی ارتش و کمیته های مردمی یمن طی روزهای اخیر ثابت کرد که عربستان سعودی و امارات در زمینه توان پدافندی و دفاعی با ضعف های جدی مواجه هستند و می توان انتظار داشت که ریاض و ابوظبی در ادامه این جنگ ، درخواست کمک های بیشتری از حامیان غربی خود به خصوص آمریکا داشته باشند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 23 خرداد 1398 - 15:22:43