ویژگیهای مبلغ اسلامی از نگاه استاد برجسته الازهر

پنج شنبه 2 خرداد 1398 - 18:50:10

تهران - ویژه الکوثر : شیخ عبدالسلام محمد استاد دانشگاه الازهر مصر در شبکه الکوثر مهمترین ویژگیهای مبلغ و خطیب دینی اسلامی را بر اساس آیات قرآن بیان کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ عبدالسلام محمد در برنامه «الوجه الآخر» شبکه الکوثر گفت:« یک مبلغ برای اینکه بتواند موفق باشد باید مانند پزشک باشد. یک پزشک و یک مهندس و یا یک معلم و استاد چگونه می توانند موفق باشند. یک معلم برای اینکه موفق باشد باید درباره آن چیزی که صحبت می کند دانش و شناخت داشته باشد. یک مهندس نیز باید به اصول مهندسی که در آن زمینه صحبت می کند باید دانش و علم و آگاهی و شناخت داشته باشد. بنابراین یک مبلغ و خطیب دینی نیز باید به ایدئولوژی و شریعت و اخلاق اسلام دانش داشته باشد.» 

این پژوهشگر ارشد علوم اسلامی تاکید کرد :« قرآن مدرسه ای است که خطیب و مبلغ اسلامی باید آن را درک کرده باشد ، نه تنها از قرآن فهم و درک داشته باشد بلکه باید حافظ قرآن نیز باشد. مبلغ اسلامی اگر می خواهد بر زمینه دینی و مذهبی که صحبت می کند تسلط داشته باشد و بر دعوت خود استوار باشد و احساس کند که مردم با او همراه هستند و او نیز با مردم همراه است ، باید قرآن بر زبانش جاری باشد و در صحبتهای خود از قرآن کمک بگیرد و همواره با آیات قرآن ، دلیل و شاهد برای صحبتهای خود بیاورد. برای اینکه مبلغ و خطیب اسلامی بتواند از چنین ویژگی و قدرتی برخوردار باشد لازم است که حافظ قرآن باشد.» 

شیخ عبدالسلام محمد افزود :« مبلغ و خطیب اسلامی باید نسبت به قرآن بصیرت داشته باشد و اهل تحقیق و بررسی قرآن باشد چرا که همانطور که گفتیم قرآن تجربه انبیاء و پیامبران است و قرآن گنج و ثروتی بی پایان است. یک خطیب و سخنران زمانی که در سخنان خود و در منبر از قرآن کمک می گیرد و آن را بیان می کند موجب می شود سخن او آرامش بخش و عمیق باشد و باید بتواند درک عمیقی از قرآن داشته باشد و الفاظ عربی قرآن را به خوبی ادا کند.» 

وی اضافه کرد :« برای اینکه یک مبلغ در دعوت خود موفق باشد لازم است که از همه ویژگیهای اخلاقی و دینی که از آن صحبت می کند برخوردار باشد. یک مبلغ و خطیب نمی تواند زمانی که از عفاف صحبت می کند موفق باشد مگر اینکه خودش این گونه باشد یا نمی تواند دعوت او به وفاداری و امانتداری و احسان و نیکی به پدر و مادر موثر باشد زمانی که خودش از این ویژگیها برخوردار نیست. یک مبلغ برای اینکه بتواند موفق باشد لازم است که عامل به سخنانی که خودش می گوید باشد. خدای متعال در قرآن پس از آیه وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (و كيست‏ خوشگفتارتر از آن كس كه به سوى خدا دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد من از تسليم‏ شدگانم) ، از مبلغ می خواهد از صبر و بردباری و گذشت و مهربانی برخوردار باشد و می فرماید : وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (و نيكى با بدى يكسان نيست [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع كن آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است گويى دوستى يكدل مى‏ گردد ) 

پس از این آیه نیز بار دیگر بر صبر تاکید می کند و می فرماید : وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (و اين [خصلت] را جز كسانى كه شكيبا بوده‏ اند نمى‏ يابند و آن را جز صاحب بهره‏ اى بزرگ نخواهد يافت )


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید 


پنج شنبه 2 خرداد 1398 - 18:14:58