میراث اصیل اسلامی چگونه امنیت فکری و روحی را در انسان به وجود می آورد؟

چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398 - 14:48:0

تهران - اختصاصی الکوثر : استاد دانشگاه الازهر در شبکه الکوثر درباره چگونگی تاثیر میراث اصیل اسلامی برای ایجاد امنیت فکری و روحی در انسان سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ عبدالسلام محمد عبدالله در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر ویژه ماه مبارک رمضان گفت :« میراث اسلامی جزئی اصیل از معارف آسمانی برای ساخت فکری و روحی و اخلاقی انسان به شمار می رود. در اینجا باید اشاره کنم که چرا ماه رمضان را روزه می گیریم. ما ماه مبارک رمضان را که خداوند متعال آن را به عنوان سرآغازی برای نزول قرآن کریم برگزیده است روزه می گیریم تا به طهارت و تزکیه نفس بپردازیم. رسالت ماه مبارک رمضان و روزه این ماه ، تغذیه روح و طهارت و تزکیه بدن است ، رسالت قرآن نیز تغذیه روح و قلب است و خداوند متعال در قرآن می فرماید :" یا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ * قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ" ». 

استاد دانشگاه الازهر مصر افزود :« قرآن کریم اهل کتاب ، یهود و نصارا ، را نیز مخاطب قرار می دهد و آنها را دعوت می کند به دین جدید وارد شوند " يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ ، قَدْ جَاءَكُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ" این نور و کتاب مبین چه رسالت و هدفی را دنبال می کند ؟ کسانی را که به دنبال رضایت خداوند هستند را به راه راست هدایت می کند.» 

شیخ عبدالسلام محمد اضافه کرد :« قرآن کریم در رسالت خود به هر دو جنبه روحی و مادی انسان توجه دارد. جنبه روحی انسان را ما نمی توانیم مشاهده کنیم و آثار آن را در زندگی و زمانی که روح از بدن خارج می شود می بینیم و درک می کنیم. اسلام در قرآن کریم به غذای روح توجه ویژه دارد و می گوید :" الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكرِ اللَّهِ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ" . اسلام و قرآن به جنبه مادی انسان و این جسمی که حرکت می کند و می خورد و به خواب نیاز دارد نیز توجه دارد و خداوند متعال در قرآن می فرماید :" يا بَني‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ"». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 18 اردیبهشت 1398 - 14:45:18