اعتقاد به «عصمت پیامبران» در مذاهب مختلف اسلامی

دو شنبه 16 اردیبهشت 1398 - 18:50:17

تهران- الکوثر: استاد برجسته تاریخ اسلام تفاوت بین دیدگاه پیروان اهل بیت پیامبر (ص) را با پیروان سایر مذاهب اسلامی در موضوع «عصمت پیامبران» تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمد هادی یوسفی غروی در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: اکثر علمای مذاهب اسلامی معتقد به عصمت پیامبران فقط در دوره پیامبری آنان هستند و معتقدند دلیلی وجود ندارد که نشان دهد این عصمت شامل دوره زندگی آنها پیش از مبعوث شدن از جانب خدا هم می شود.

این استاد تاریخ اسلام افزود: اما شیعیان ائمه اهل بیت علیهم السلام بر اساس قاعده «وقتی احتمال باشد، استدلال باطل است» معتقدند احتمال گناه کردن پیش از مبعوث شدن به پیامبری، عصمت پیامبران را بعد از بعثت آنان نفی می کند به همین علت پیروان اهل بیت معتقد به عصمت پیامبران در کل حیات آنها هستند.

استاد یوسفی غروی گفت: اگر پیامبری پیش از بعثت معصوم نباشد و بعد از بعثت مردم را به اطاعت از خود به عنوان فرستاده خدا فرا بخواند، مردم به خاطر می آورند که این شخص پیش از آن که پیامبر شود، رفتار دیگری داشته است. بسیاری از پیامبران از جمله پیامبر اسلام (ص) بعد از چهل سالگی به پیامبری برگزیده شده اند و اگر مشرکان در مکه مکرمه به زندگی پیامبر اسلام (ص) قبل از بعثت نگاه می کردند و رفتاری را می دیدند که با عصمت منافات داشته باشد، یعنی با آنچه اکنون پیامبر به آن امر یا از آن نهی می کند منافات داشته باشد، چطور می توانستند به او اعتماد کنند؟


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 16 اردیبهشت 1398 - 17:16:46