پول ، ابزار سیاست خارجی یا عامل حقارت عربستان

پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 16:51:11
پول ، ابزار سیاست خارجی یا عامل حقارت عربستان

تهران - الکوثر : عربستان سعودی با درآمدهای هنگفت نفتی و جمعیت بومی تقریبا ۲۵ میلیونی، سرمایه دارترین کشور حوزه غرب آسیا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عربستان سعودی داعیه رهبری اهل سنت و همچنین قدرت منطقه ای بودن را دارد. این داعیه ناشی از دو عامل فاکتور مذهبی (قرار داشتن مکه و مدینه در عربستان) و پول است. اگرچه فاکتور مذهبی در نفوذ منطقه ای عربستان نقش مهمی دارد، اما ریاض بیش از همه به فاکتور مادی یعنی پول برای نقش آفرینی منطقه ای تکیه کرده است.  

با این حال، پول کارکرد دوگانه برای عربستان سعودی دارد. از یک سو، آل سعود از پول برای نفوذ منطقه ای و تاثیرگذاری بر قدرت در دیگر کشورهای عربی و از سوی دیگر از پول برای جلب حمایت قدرت های غربی به خصوص آمریکا استفاده می کند.

بهره گیری آل سعود از پول برای نفوذ منطقه ای مصادیق زیادی دارد که از جمله این مصادیق درباره موضوع فلسطین است. آل سعود همواره تلاش کرده است با حمایت مالی از تشکیلات خودگردان و جنبش فتح فلسطین، موضع آنها را در مقابل گروههای مقاومت تقویت و به نوعی آنها را به ریاض وابسته کند. این بهره گیری حتی به شکل خیانت به آرمانها و تضاد با منافع فلسطین نیز در آمده است. در همین راستا، روزنامه الاخبار در گزارشی در خصوص معامله قرن و نقش عربستان در پیشبرد و تحمیل آن به دیگر کشورهای عربی فاش کرد که عربستان سعودی به تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد داد در مقابل گرفتن 10 میلیارد دلار با طرح معامله قرن موافقت کند، اما محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرد پذیرش این پیشنهاد به معنای پایان حیات سیاسی وی خواهد بود.

علاوه بر این، عربستان سعودی در ضدیت با جنبش حماس و برای تضعیف موقعیت این جنبش در فلسطین که قاطعنامه با طرح معامله قرن مخالف است، نیز توانمندی مالی حماس را نشانه گرفت. در همین راستا، طی ماههای اخیر افراد و مؤسساتی که برای جنبش حماس پول می ‌فرستادند، دستگیر و پلمپ شده اند. «محمود الزهار»، عضو دفتر سیاسی حماس، در این خصوص گفت: «عربستان سعودی از سال ‌ها پیش سیاست ممانعت از ارسال پول برای گروههای مقاومت را اجرایی می کند و امروزه شکل آشکارتری به خود گرفته است.»

مطابق طرح آمریکایی معامله قرن، قدس به طور کامل به اسرائیل ضمیمه خواهد شد، آوارگان فلسطینی در وطن جایگزین استقرار خواهند یافت و شهرک سازی ادامه خواهد یافت. این طرح تماماً با منافع و اهداف اسرائیل سازگار است.

بهره گیری آل سعود از پول برای جلب حمایت قدرت های خارجی به خصوص آمریکا به مراتب ملموس تر از بهره گیری از پول برای کسب نفوذ در منطقه غرب آسیا است. محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی برای اینکه به این کرسی دست پیدا کند به حمایت آمریکا نیاز داشت. بر این اساس، در سال 2017 قراردادی 400 میلیارد دلاری که 110 میلیارد دلار آن نظامی است با آمریکا منعقد کرد تا حمایت دونالد ترامپ و دولت وی را به دست آورد.

با این حال، این شکل بهره گیری از پول سبب حقارت عربستان سعودی شده است. رئیس جمهوری آمریکا بارها صریحاً عربستان را تحقیر کرده است. ترامپ به تازگی نیز در سخنانی گفت: «عربستان کشوری است که به جز پول هیچ چیز ندارد و من این را به پادشاه سلمان گفته ام.»

نکته پایانی اینکه، تحلیلگران بر این باور هستند کارکرد دوگانه پول برای عربستان نه تنها سبب تقویت موقعیت این کشور در منطقه و همچنین تقویت جایگاه آل سعود در ساختار قدرت عربستان به دلیل حمایت های آمریکا نشده، بلکه هم جایگاه منطقه ای ریاض تضعیف شده و هم پایه های قدرت آل سعود سست شده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 16:35:32

پربازدیدها