رای الیوم : ظهور ناگهانی ابوبکر البغدادی نشانه آغاز مرحله ای خطرناک است

پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 13:46:56
رای الیوم : ظهور ناگهانی ابوبکر البغدادی نشانه آغاز مرحله ای خطرناک است

تهران - الکوثر : روزنامه رای الیوم نوشت ظهور ناگهانی ابوبکر البغدادی سرکرده تروریست های داعش در رسانه ها ، نشانگر آغاز مرحله ای جدید و خطرناک است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود آورده است : ابوبکر البغدادی سرکرده داعش دوبار تصویر همراه با صدا از خود منتشر کرده است. بار نخست در ژوئیه 2014 وقتی که برپایی ”خلافت“ خوی خوانده را از منبر مسجد بزرگ النوری موصل اعلام کرد و بار دوم که ممکن است آخرین بار هم نباشد وقتی در ویدئویی با تصویربرداری بسیار باکیفیت ، ظاهر شد تا به مدت 18 دقیقه صحبت و ثابت کند که همچنان زنده است اما دولتش به ان صورتی که در گذشته بوده , پایان یافته است. 
تقلید ابوبکر البغدادی از ”معلم“ خود اسامه بن لادن چه در حنا گذاشتن ریشش یا نشستن بر زمین و در حلقه یارانش در حالی که سلاح کلاشینکوف در کنار دارد همگی نشان می دهد این فرد می خواهد مرحله ای جدید از عملیات تروریستی در چهار گوشه جهان و بازگشت به روش القاعده را آغاز کند ؛ روشی که قبلا از آن دست کشیده بود و می خواست ”خلافت“ را جایگزین آن کند. 
ظهور البغدادی برای خیلی ها در غرب و کشورهای عربی غافلگیر کننده و تاکیدی بر این حقیقت بود که او هنوز زنده است و آن طور که گزارش های خبری اعلام کردند ، کشته نشده است. اما مشغول بودن بیشتر دستگاه های اطلاعاتی غربی در تحلیل ویدئو و طرح پشتی ها و لباس ها برای تعیین محل جغرافیایی ضبط ویدئو هیچ ارزش عملی ندارد زیرا آنها همین روش را به مدت بیش از ده سال بعد از نابودی القاعده و گروه طالبان در افغانستان و اکثر اعضای ارشد آنها استفاده کردند و کوچکترین موفقیتی در یافتن مخفیگاه آنان یا ملا عمر به دست نیاوردند. و اگر پزشک پاکستانی نبود تا در ازای پاداش مالی 25 میلیون دلاری این راز را برای آمریکایی ها فاش کند او تا به امروز زنده و در پاکستان زندانی بود.
بن لادن در همه رفت و آمدهای خود کلاشینکوف به همراه داشت و در نشست های خود آن را روی پای خود می گذاشت چون رابطه عاطفی و نمادینی با آن داشت که به روزهای مشارکت او در جنگ افغانستان بازمی گشت. او افتخار می کرد که این کلاشینکوف را از یک ژنرال روسی غنیمت گرفته است بعد از آن که او را در جنگی در کوه های افغانستان و به طور مشخص در منطقه تورا بورا کشته است. نمی دانیم داستان کلاشینکوف قدیمی البغدادی چیست و این که آیا آن را در جنگ غنیمت گرفته یا به عنوان هدیه از یکی از جنگجویان خود دریافت کرده است.
محل اختفای ابوبکر البغدادی نامعلوم است و این که با توجه به طرح و نقشه ها یا کیفیت لباس ها و دستار سر بگوییم در منطقه مرزی عراق و سوریه است خارج از دایره پیش بینی ها نیست اما می تواند گمراه کننده و نوعی جنگ تبلیغاتی هم باشد. بعید نیست البغدادی بعد از ضبط ویدئو با کمک دستگاه های اطلاعاتی عربی یا بیگانه این منطقه را ترک کرده و به جای دیگری نقل مکان کرده باشد.
درست است که او با صحبت درباره اوضاع سودان و الجزایر و انتخابات اسرائیل تلاش کرده است بر صحت و جدید بودن ویدئو تاکید کند و این همان روشی است که سرکرده القاعده در همه ویدئوهای خود به کار می برد، اما کیفیت ویدئو و مهندسی حرفه ای صدا و نور آن ، البغدادی را در هیئت یک شخص تحت تعقیب یا کسی که از جایی به جای دیگر در حال جابجایی است نشان نمی دهد. بلکه تصویر ارائه شده از او مانند شخصی در حلقه کارشناسان رسانه ای در سازمان خود به ویژه موسسه فرقان، یکی از شاخه های تبلیغاتی داعش، است.
تمجید از کشتار در کلیساهای سریلانکا که یک گروه داخلی سرسپرده داعش مسئولیت انجام آن را به عهده گرفت باید به عنوان آغاز مرحله ای جدید و خونین در نظر گرفته شود که نشانگر حملات تروریستی مشابه در آینده ، نه فقط در پایتخت های غربی بلکه در کشورهایی با ساختار امنیتی ضعیف در جهان سوم خواهد بود.
داعش شاید ”دولت“ و ”خلافت“ و تسلط بر اراضی را از دست داده باشد اما از تروریسم دست نکشیده است. قبلا پرداختن به امور داخلی برای حفظ این ”دولت“ و مدیریت آن و رسیدگی به امور هفت میلیون شهروند تحت حکومت آن، داعش را از گسترش عملیات تروریستی بازداشته بود و اکنون به نظر ما خطرناک تر شده است زیرا بارهای سنگین از دوشش برداشته شده و عملیات خارجی که اولویت دوم و برای مسئولان آن کم اهمیت تر بود اکنون تغییر وضعیت داده است.
بعد از شکست سنگین داعش در غرب عراق و شرق سوریه مرحله پیشین به پایان رسید و اکنون نوبت مرحله بسیج نیروها و انتقام تروریستی و خونین است و عواملی که به ظهور این تشکیلات با حمایت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا منجر شده هنوز موجود است. پایگاه ها و کانون های آن هم در جای جای عراق, یمن, سوریه, لیبی و افغانستان وجود دارند و خطرناکی ماجرا همین است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 12:39:51