ابعاد جنایت آل سعود در اعدام دسته جمعی شهروندان عربستان

جمعه 6 اردیبهشت 1398 - 14:20:44
ابعاد جنایت آل سعود در اعدام دسته جمعی شهروندان عربستان

تهران - الکوثر : اعدام ۳۷ شهروند عربستانی توسط آل سعود با واکنش گسترده جهانی مواجه شد ، اما ، در سایه حمایت آمریکا هنوز آدم کش های سعودی بایکوت نشده و از هر گونه مجازات نیز معاف هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت کشور عربستان روز سه شنبه ۲۳ آوریل اعلام کرد که ۳۷ نفر را به اتهام های تروریستی اعدام کرده است. این اقدام از چند جهت یک جنایت است. 

۱.اعدام ۳۷ نفر مصداق مجازات دسته جمعی است. در حقوق بین الملل، اعدام های جمعی جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شود. 

۲. اعدام ۳۷ شهروند عربستانی در فرآیندهای غیر عادلانه انجام شد. اعتراف گیری تحت شکنجه و محاکمه نمایشی به اعدام افرادی منجر شد که برخی از آنها زیر ۱۸ سال و کودک محسوب می شدند. " میشل باشله " ، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکوم کردن اعدام ۳۷ شهروند عربستانی ، نسبت به فقدان روند دادرسی عادلانه در عربستان سعودی و گزارشهای مربوط به «اعتراف گیری های تحت شکنجه» از این افراد ابراز نگرانی کرد. 

۳. از ۳۷ شهروند عربستانی که اعدام شده اند، ۳۲ نفر از آنها از اقلیت شیعه این کشور ، طلاب و رجال دینی بودند. این افراد نه به دلیل حمایت و ارتباط با تروریسم که آل سعود مدعی آن شد بلکه به دلیل مشارکت در اعتراض های ضد دولتی به اعدام محکوم شده اند. عفو بین الملل در واکنش به این جنایت آل سعود ، از اعدام به عنوان " ابزار سیاسی سرکوب " تعبیر کرده که حکومت سعودی از آن استفاده می کند. در واقع، این وضعیت گویای تبعیض شدید مذهبی در عربستان سعودی است.

۴. شهروندان عربستانی در شبکه های مجازی با اعتراض گسترده به این اقدام آل سعود، عنوان می کنند که این جنایت در ادامه سیاست حذف اقلیت شیعه انجام شد که طی چهار سال اخیر با شدت زیادی توسط ملک سلمان و پسرش ، محمد ، پیگیری می شود. 

نکته دیگری که باید ذکر شود ، این است که علت بی پروایی آل سعود در ارتکاب به جنایت و کشتار در داخل و خارج از عربستان، حمایت های همه جانبه دولت آمریکا از این خاندان و سکوت قدرت های جهانی در قبال پرداخت دلارهای سعودی است. در واقع ، دولت سعودی از سیاست های کنونی آمریکا در قبال خاورمیانه به عنوان فرصتی بی نظیر برای شدت بخشیدن به سرکوب مخالفان و منتقدان خود در داخل عربستان و جنایت در خارج از این کشور بهره می گیرد.

سعید شهابی، مدیر اندیشکده خانه ابرار در این خصوص گفت: حکومت عربستان سعودی در حالی ۳۷ شهروند عربستانی را اعدام کرد که با پشتوانه آمریکا و اسرائیل اطمینان داشت هیچ کس از آنها انتقاد نخواهد کرد.

در بیانیه ای که حزب الله لبنان علیه این جنایت آل سعود منتشر کرد نیز آمده است که: حمایت و اقدام های آمریکا از عربستان موجب شد تا جامعه بین المللی در حفاظت و مراقبت از حقوق انسان ها چشم پوشی کند و دلیل آن نیز این است که واشنگتن می خواهد از منافع مالی و نفت محافظت کند.

نکته پایانی اینکه، اگرچه آمریکا از جنایت های آل سعود حمایت می کند و قدرت های اروپایی نیز سکوت اختیار کرده اند ، اما چهره آل سعود در افکار عمومی جهانی به شدت منفی است به نحوی که افکار عمومی جهانی از حکام آل سعود به عنوان " آدم کش هایی یاد می کنند که باید بایکوت شوند. " 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 اردیبهشت 1398 - 14:3:37