اهداف سفر عادل عبدالمهدی به عربستان

شنبه 31 فروردین 1398 - 17:44:42
اهداف سفر عادل عبدالمهدی به عربستان

تهران - الکوثر : عادل عبدالمهدی ، نخست وزیر عراق ، دو روز پیش به همراه یک هیئت عالی رتبه به عربستان سعودی سفر و با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روابط عراق و عربستان سعودی، روابط پر فراز و نشیبی است. اگرچه عربستان در زمان حاکم بودن نظام بعثی بر عراق با این کشور روابط دیپلماتیک نداشته، اما عربستان از جمله کشورهای عربی است که از سقوط نظام بعثی و شکل گیری نظام جدید در عراق نیز رضایت نداشته است زیرا ریاض سیاست و قدرت در منطقه خاورمیانه را بر اساس هویت مذهبی می بیند و مدعی حمایت از منافع مسلمانان اهل سنت در این منطقه است.

با توجه به همین فاکتور و از آنجایی که پس از سقوط نظام بعثی، بر جایگاه و موقعیت شیعیان در ساختار قدرت عراق افزوده شد، عربستان رویکرد تهاجمی را در قبال این کشور در پیش گرفته بود. در همین چارچوب، عربستان سعودی راهبردهایی نظیر ممانعت از تثبیت قدرت سیاسی، حمایت از شکل گیری بی ثباتی به خصوص بی ثباتی های با محوریت هویت مذهبی و حزب بعث و همچنین ضعیف نگه داشتن دولت در عراق را پیگیری کرد. 

گذار عراق از دوران بی ثباتی سیاسی و امنیتی و شکل گیری نظم سیاسی جدید در این کشور و همچنین تقویت روابط بغداد با تهران سبب شد طی سال های اخیر ریاض راهبردهای خود در قابل عراق را تغییر دهد و به جای تلاش برای نفی یا تضعیف هویت سیاسی جدید عراق، تعامل با آنرا در پیش گیرد. از سوی دیگر، دولت عراق نیز که بیش از همه بر فاکتور ثبات منطقه ای و دوری جستن از تنش با همسایگان تاکید دارد، از تقویت روابط با عربستان سعودی استقبال کرده است. سفر اخیر عادل عبدالمهدی به عراق را نیز باید در این راستا ارزیابی کرد. 

عبدالمهدی سفر به عربستان را با هدف کاهش بی اعتمادی موجود میان دو کشور و همچنین تقویت روابط اقتصادی با ریاض انجام داد. اگرچه عربستان و عراق تلاش دارند از سطح تنش موجود در روابط دوجانبه بکاهند، اما همچنان بر روابط دو کشور، بی اعتمادی حاکم است. در همین راستا، ثامر السبهان که نخستین سفیر عربستان در عراق پس از 25 سال قطع روابط دیپلماتیک بود، کمتر از یک سال در این کشور حضور داشت و به علت مداخله های منفی در امور داخلی عراق از جمله در تظاهرات ضد دولتی سال 2016 و موضع گیری ضد حشد الشعبی با درخواست دولت بغداد از این کشور خارج شد. این اتفاق نشان داد که اعتماد در روابط بغداد و ریاض حاکم نیست.

علاوه بر این، مهمترین اولویت عراق پساداعش، بازسازی است. در همین راستا، عراق از سرمایه گذاری عربستان در این کشور استقبال می کند. در دیدار روز گذشته عادل عبدالمهدی با ملک سلمان نیز 13 سند همکاری به خصوص در بعد اقتصادی میان طرفین امضا شده است.

موضوع مهم دیگر این است که به نظر می رسد عادل عبدالمهدی سعی دارد میان عربستان و ایران نیز میانجی گری کند و به نوعی جایگاه منطقه ای عراق را ارتقا دهد. روابط دیپلماتیک ریاض- تهران از سال 2016 تاکنون قطع و تنش کم سابقه ای بر روابط دو کشور حاکم است. نخست وزیر عراق چند روز پیش از سفر به ریاض، به تهران سفر و با مقام های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده بود. بر خلاف روابط بغداد- ریاض، بر روابط بغداد- تهران، اعتماد حاکم است. دولت عراق تلاش دارد با میانجی گری از تنش موجود در روابط تهران- ریاض بکاهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 31 فروردین 1398 - 17:29:48