صالح الصماد ، نماد مقاومت و شهادت مردم یمن

شنبه 31 فروردین 1398 - 19:30:3
صالح الصماد ، نماد مقاومت و شهادت مردم یمن

تهران - الکوثر : مردم یمن روز جمعه با در دست داشتن  تصاویری از «صالح الصماد» رئیس پیشین شورای عالی سیاسی این کشور در استان صعده ، ضمن گرامیداشت یاد وی ، ادامه تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کاروان صالح الصماد، رئیس پیشین شورای عالی سیاسی یمن روز 19 آوریل 2019 هدف حمله جنگنده های ائتلاف سعودی قرار گرفت که بر اثر آن، الصماد و شش نفر از همراهانش کشته شدند. در واقع، صالح الصماد و همراهانش توسط عربستان و امارات ترور شدند زیرا عملیات کشتن رئیس پیشین شورای عالی سیاسی یمن به طور آگاهانه و برنامه ریزی شده، انجام شد. 

دو سوال مهم در خصوص کشته شدن صالح الصماد وجود دارد. سوال نخست این است که اهداف عربستان و امارات در کشتن الصماد چه بود؟

عربستان و امارات در این جنایت، دو هدف داشته اند. ریاض و ابوظبی تلاش داشته اند با ترور شخصیت های کلیدی نظیر صالح الصماد، جنبش انصارالله را به لحاظ داشتن نیروی انسانی کارآمد با مشکل مواجه و در فعالیت شورای عالی سیاسی یمن اختلال ایجاد کنند. در همین حال، این کشورها سعی داشته اند توانمندی نظامی خود را در ترور افراد و همچنین اهداف مورد نظر محک بزنند.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی پس از ترور صالح الصماد نوشته بود که : «امارات و عربستان به دنبال تقابل نظامی و محک زدن توانمندی های جدید خود هستند.»

اگرچه در رخداد کشته شدن صالح الصماد و همراهانش توانمندی عربستان و امارات در ترور افراد مشخص شد، اما واقعیت این است که این کشورها در دستیابی به اهداف خود ضد انصارالله از طریق این ترور برنامه ریزی شده موفق نبوده اند زیرا هم انصارالله با شوک ناشی از ترور الصماد مواجه نشد و هم اینکه شورای عالی سیاسی یمن امروز اداره امور را در صنعا و برخی مناطق دیگر این کشور بر عهده دارد و به بازیگری تبدیل شد که دسامبر 2016 یک پای مذاکرات یمنی- یمنی با میانجی گری و نظارت سازمان ملل متحد بود.

سوال دوم این است که کشته شدن صالح الصماد چه پیامدهایی بر صحنه جنگ در یمن داشته است؟ تظاهرات روز گذشته مردم یمن و گرامیداشت یاد صالح الصماد در اولین سالگرد کشته شدنش نشان می دهد که وی از به سمبل مقاومت برای مردم یمن در مقابل تجاوزات ائتلاف سعودی تبدیل شده است. شعارهایی نظیر «ملتی که رهبران آن شهدا هستند، در برابر دشمنان تسلیم نمی شوند» «ای صماد در برابر دشمنان تسلیم نخواهیم شد»، روز گذشته در تظاهرات مردم در استان صعده سر داده شد که نشان می دهد ترور صالح الصماد سبب تقویت روحیه مقاومت مردم یمن شده است. از سوی دیگر مردم الصماد را به عنوان یک «شهید» می شناسند و به پیروی از الصماد و دیگر رهبران یمنی از شهادت استقبال می کنند.

نکته پایانی اینکه، شکل گیری روحیه مقاومت و استقبال مردم از شهادت و نهراسیدن از مرگ به این معنا است که عربستان و متحدانش در جنگ علیه یمن به اهداف خود نخواهند رسید، کمااینکه تا امروز نیز به هیچ یک از اهداف اعلام شده شان نرسیده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 31 فروردین 1398 - 12:34:2