نیمه شعبان از دیدگاه اهل سنت

چهار شنبه 21 فروردین 1398 - 15:52:58
نیمه شعبان از دیدگاه اهل سنت

تهران- الکوثر: پانزدهم شعبان فقط برای شیعیان اهمیت ندارد بلکه برای اهل سنت به ویژه طریقت‎های تصوف آن نیز جایگاه خاصی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روایات متعددی از پیامبر(ص) و صحابه درباره اهمیت عبادت در این شب و مشخص شدن روزی و مقدرات انسان در آن وجود دارد. برخی از علمای اهل سنت در صحت این روایات تردید داشته و وجود فضیلت برای شب نیمه شعبان را رد می‎کنند این در حالی است که ابن تیمیه، نظریه پرداز سلفیه نیز نتوانسته فضیلت این شب را نادیده بگیرد اما جمع شدن مسلمانان در مسجد برای شب زنده داری و خواندن نماز صد رکعتی این شب را بدعت دانسته است.

اما اهل سنتِ معتقد به فضیلت نیمه شعبان، به شب زنده‎داری و انجام امور عبادی نظیر خواندن قرآن، برپایی نمازهای مستحبی، دعا و روزه داری در روز نیمه شعبان اهتمام می‎ورزند. این شب نزد آنان نیز به شب «برات» معروف است زیرا باور دارند که در شب نیمه شعبان خداوند برات (سند) آزادی از جهنم را به بندگان خود می‎بخشد. خواندن صد رکعت نماز یا همان صلاة الخیر که در آن هزار بار سوره توحید خوانده می‎شود از جمله اعمال عبادی مشترک میان شیعه و اهل سنت است. مراسم شب برات در برخی از مناطق اسلامی نظیر شبه قاره هند با زیارت قبور، دادن غذا و صدقه به نیازمندان همراه است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 21 فروردین 1398 - 15:52:34