علت تلاش عربستان برای نزدیکی به عراق

جمعه 16 فروردین 1398 - 17:7:31
علت تلاش عربستان برای نزدیکی به عراق

تهران - الکوثر : کمتر از یک ماه پس از سفر رئیس جمهوری ایران به عراق ، یک هیئت اقتصادی و امنیتی عربستان به عراق سفر و پادشاه سعودی نیز اعلام کرد هدیه گرانبهایی را به عراق اهدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روابط عربستان سعودی و عراق که مرزهای مشترک با هم دارند ، طی سال های اخیر روند صعودی دارد. عربستان در سال 2015 پس از 25 سال سفارت خود را در بغداد افتتاح کرد. در فوریه 2016 نیز کنسولگری عربستان در اربیل، مرکز منطقه ای کردستان عراق افتتاح شد. در همین حال، سفرهای دیپلماتیک میان ریاض و بغداد نیز افزایش یافته است. از چهارشنبه گذشته نیز بزرگترین هیئت اقتصادی و امنیتی عربستان متشکل از 100 نفر که 7 وزیر نیز در میان آنها هستند، به بغداد سفر و با مقام های این کشور دیدار و گفتگو کرده اند. این پیشرفت در روابط ریاض و بغداد در شرایطی رخ داد که روابط دیپلماتیک میان دو کشور طی 25 سال از سال 1990 تا 2015 قطع بود. 

مهمترین هدف عربستان برای نزدیکی به عراق، مقابله با نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و دور کردن بغداد از تهران است. سفر هیئت اقتصادی و امنیتی عربستانی به عراق در حالی انجام شد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز ماه گذشته میلادی به بغداد سفر و با مقام های سیاسی و مذهبی این کشور دیدار و گفتگو داشته است. در سفر حسن روحانی به بغداد، مقرر شد حجم تجارت ایران و عراق از 12 میلیارد کنونی به 20 میلیارد دلار طی 2 سال آینده افزایش یابد. 

اکنون عربستان سعودی با بهره گیری از توانمندی اقتصادی خود سعی دارد ضمن اخلال در روابط ایران و عراق، روابط اقتصادی خود را با بغداد گسترش دهد. در همین راستا، نخستین نشست شورای هماهنگی عربستان و عراق در سال 2018 برگزار شد و دومین نشست این شورا نیز در سفر اخیر هیئت اقتصادی و امنیتی عربستان به بغداد برگزار شده است. به گفته رئیس اتاق بازرگانی عربستان، صادرات محصولات این کشور به عراق در ۲۰۱۸ میلادی به 2.6 میلیارد دلار رسیده است.در سفر اخیر هیئت اقتصادی و امنیتی عربستان به عراق، سعودی‌ ها اعلام کردند که قرار بود یک ورزشگاه برای مردم عراق بسازند، اما به دستور «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان یک شهرک ورزشی برای آنها خواهند ساخت که هزینه ساخت این شهرک ورزشی یک میلیارد دلار خواهد بود که به ‌عنوان هدیه به عراق داده خواهد شد. این الگوی رفتاری گویای این است که عربستان سعودی از ضعف اقتصادی کنونی در عراق بهره گرفته و سعی دارد با اهرم اقتصادی از یک سو در عراق نفوذ کند و از سوی دیگر در روابط رو به رشد بغداد و تهران نیز اخلال ایجاد کند. 

موضوع دیگر این است که عربستان سعودی برای دستیابی به هدف خود در عراق علاوه بر بهره گیری از اهرم اقتصادی، قصد دارد از فاکتور مذهبی نیز بهره گیرد. حدود 97 درصد از مردم عراق مسلمان هستند. توریسم در عربستان بیش از همه در قالب سفرهای مذهبی رواج دارد. بر همین اساس، در سفر اخیر هیئت عربستانی به عراق، کنسولگری این کشور در بغداد افتتاح و مقرر شد روادید عراقی ها برای سفر به عربستان در بغداد صادر شود. در همین راستا، «ماجد بن عبدالله القصبی»، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی گفت که عربستان به منظور آغاز صدور روادید برای عراقی ها کنسولگری خود را در بغداد بازگشایی می کند. 

اگرچه صدور روادید برای عراقی ها در بغداد مهمترین دلیل افتتاح کنسولگری عربستان در پایتخت عراق عنوان شد، اما بدون شک اولویت اصلی ریاض برای افتتاح کنسولگری در بغداد، تعقیب اهداف سیاسی و امنیتی است، کمااینکه پیش از این «ثامر السبهان»، نخستین سفیر عربستان در بغداد به دلیل مداخله منفی در امور داخلی این کشور به عنوان عنصر نامطلوب معرفی و به نوعی از عراق اخراج شد.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 16 فروردین 1398 - 16:38:22