سفر ملک سلمان به بحرین ، تداوم سرسپردگی آل خلیفه

جمعه 16 فروردین 1398 - 12:50:7
سفر ملک سلمان به بحرین ، تداوم سرسپردگی آل خلیفه

تهران - الکوثر : سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در سفری کوتاه به بحرین با پادشاه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، الکساندر ونت، نظریه پرداز روابط بین الملل معتقد است که به طور کلی در روابط میان کشورها سه حالت وجود دارد که عبارتند از: دوستانه، رقابتی و خصمانه. حاکم شدن هر کدام از این حالتها بر روابط دو کشور،  به برداشت کشورها از هم بستگی دارد.

وی به این موضوع اشاره می کند که 5 موشک کره شمالی بیش از 500 موشک بریتانیا برای آمریکا خطر دارد زیرا برداشت آمریکا از بریتانیا بسیار متفاوت از برداشت آن از کره شمالی است.
شکل سفر ملک سلمان به بحرین دو حالت دارد. یا اینکه روابط دو کشور کاملاً دوستانه است و یا اینکه یک کشور کاملاً به کشور دیگر وابسته و سرسپرده است که این سفرهای غیررسمی و غیرمنتظره کوتاه مدت انجام می شود.
درباره روابط بحرین و عربستان سعودی حالت دوم، حاکم است و سفر ملک سلمان به بحرین بیش از هر چیز بیانگر تداوم "سرسپردگی" آل خلیفه به آل سعود است.
از یک سو، سفر ملک سلمان به بحرین تنها 3 ساعت به طول انجامید و از سوی دیگر این سفر به طور غیرمنتظره و در بازگشت ملک سلمان از سفر شش روزه به تونس انجام شد.
اساساً یک دلیل حمایت همه جانبه آل سعود از آل خلیفه نیز همین "سرسپردگی" و "تبعیت" آل خلیفه از سیاست های آل سعود است، موضوعی که تفاوت حکومت بحرین با حکومت قطر را نیز نشان می دهد. روابط عربستان سعودی با قطر بیش از همه به این دلیل پرتنش است که آل ثانی "تابع" سیاست های آل سعود نیست بلکه داعیه استقلال و حاکمیت مستقل دارد.
با توجه به این وضعیت می توان گفت هیچ یک از حالت های سه گانه مطرح شده توسط الکساندر ونت یعنی دوستانه، رقابتی و خصمانه، درباره روابط بحرین و عربستان سعودی صدق نمی کند زیرا حالت های گفته شده توسط الکساندر ونت مربوط به زمانی است که دو کشور "نه در ظاهر بلکه عملاً مستقل از هم" باشند. این استقلال در حکومت آل خلیفه در قبال عربستان سعودی دیده نمی شود.
عربستان سعودی از 14 مارس 2011 در قالب آنچه که طرح "سپر جزیره" نامید به بحرین لشگرکشی کرد، اما این اقدام مصداق بارز نقض حاکمیت بحرین و همچنین نقض اصل مهم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر بود.
آل خلیفه از 14 فوریه 2011 با قیام مردم بحرین مواجه شد. مردم بحرین خواست و مطالبه ای کاملاً مشروع را از طریق مدنی و مسالمت آمیز پیگیری کردند و خواستار اصلاح در نوع حکومتداری آل خلیفه شدند، اما آل خلیفه و آل سعود به دلیل آنکه اکثریت جمعیت بحرین را به لحاظ مذهبی، همسو با خود نمی دیدند، ضمن مخالفت با مطالبه مردمی، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین را در پیش گرفتند، رویکردی که اکنون نهمین سال خود را پشت سر می گذارد.
با توجه به این وضعیت، استناد آل سعود به طرح سپر جزیره شورای همکاری خلیج فارس برای لشگرکشی به بحرین، غیرقانونی و نادرست بود زیرا طرح سپر جزیره در مقابل تهاجم یک کشور به یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس کاربرد دارد، اما بحرین در سال 2011 با تهاجم خارجی مواجه نشده بود.
از این رو، آل سعود در همه جنایت های آل خلیفه علیه مردم بحرین طی 8 سال گذشته سهیم و شریک است. بر این اساس، شاید تعبیر ملک سلمان در دیدار با شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه از روابط "برادرانه" میان عربستان و بحرین، تعبیری درست باشد، اما مردم بحرین، آل سعود را "اشغالگر می نامند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 16 فروردین 1398 - 11:7:23