سفر رئیس پارلمان لبنان به عراق ؛ اهمیت و اهداف

سه شنبه 13 فروردین 1398 - 15:18:19
سفر رئیس پارلمان لبنان به عراق ؛ اهمیت و اهداف

تهران - الکوثر : نبیه بری ، رئیس پارلمان لبنان در سفر به عراق با شخصیت های سیاسی و مذهبی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سفر نبیه بری به عراق به دو دلیل مذهبی و سیاسی اهمیت دارد. 

به لحاظ مذهبی، نبیه بری یکی از شخصیت های تاثیرگذار شیعی لبنان است. در لبنان، ریاست پارلمان از میان شیعیان انتخاب می شود. از این رو، نبیه بری در سفر به عراق با آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان نیز دیدار کرده است.

در این دیدار، آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق، گفت: " تفاهم مذاهب مختلف در این منطقه به طور حتم باعث امنیت و رفاه بیشتر مردم خواهد شد. " در همین حال، نبیه بری ضمن سفر به نجف و کربلا، دو شهر مذهبی عراق، با دیگر مراجع این کشور نیز دیدار خواهد کرد. در واقع، رئیس پارلمان لبنان از طریق عنصر مذهب در جهت تقویت روابط با عراق  بهره گرفته است. 

به لحاظ سیاسی، لبنان و عراق دو کشور عربی در خاورمیانه هستند که از یک سو دخالتی در امور داخلی دیگر کشورهای عرب زبان ندارند و از سوی دیگر همواره بر ضرورت حفظ ثبات و امنیت در منطقه تاکید می کنند. این شاخصه ها سبب می شود که تقویت روابط عراق و لبنان، الگویی برای دیگر کشورهای عربی باشد که به جای تولید خشونت، از طریق تولید امنیت ، منافع ملی و سیاست خارجی خود را پیگیری کنند. 

رئیس پارلمان لبنان در سفر به عراق، اهداف مختلفی نیز دارد که از جمله این اهداف می توان به تداوم روند صعودی در روابط دیپلماتیک میان دو کشور اشاره کرد. یکی از نشانه های این روند، افزایش سفرهای دیپلماتیک میان بغداد و بیروت طی ۵ ماه اخیر است.  

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه پیشین عراق اکتبر ۲۰۱۸ سفری سه روزه به لبنان داشته است. «جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان نیز اوایل دسامبر ۲۰۱۸ به عراق سفر و با مقامهای این کشور دیدار کرد. سفر نبیه بری به عراق سومین دیدار دیپلماتیک میان مقام های دو کشور طی ۵ ماه اخیر است.  عادل عبدالمهدی در دیدار با نبیه بری گفت: " لبنان به دلیل اثرگذاری که در جهان عرب دارد، کشوری بزرگ است و عراق از داشتن مناسبات دوستانه و قوی با دولت و ملت لبنان بسیار خرسند است." 

سفر نبیه بری به عراق به لحاظ اقتصادی نیز اهمیت دارد زیرا دو کشور در تلاش هستند روابط اقتصادی خود را تقویت کنند. در همین راستا نیز عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در دیدار با نبیه بری، گفت: " عراق به شرکت های لبنانی اعتماد دارد و از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران لبنانی برای بهره مندی از فرصت های سرمایه گذاری در عراق دعوت می کند. " 

سفر رئیس پارلمان لبنان به عراق در بعد امنیتی نیز اهمیت دارد. اگرچه لبنان و عراق مرز مشترک جغرافیایی ندارند، اما از بحران سوریه طی سال های اخیر تاثیر پذیرفته و با تهدیدهای جدی تروریستی مواجه شدند که البته این تهدید برای عراق به واسطه اشغال یک سوم جغرافیای آن توسط داعش به مراتب بیشتر بوده است. نبیه بری در سفر اخیر ضمن اینکه پیروزی عراق بر تروریسم داعشی را به مقام های این کشور تبریک گفت، بر لزوم تقویت همکاری های امنیتی میان دو کشور در جهت مبارزه با تروریسم نیز تاکید کرد. با توجه به اینکه در هر دو کشور، گروههای مقاومت جایگاه و نقش برجسته ای دارند، تقویت همکاری های امنیتی می تواند امکان پذیر باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 13 فروردین 1398 - 11:37:2