یک سالگی تظاهرات بازگشت ؛ تاکید بر خودیاری از طریق مقاومت

شنبه 10 فروردین 1398 - 23:45:55
یک سالگی تظاهرات بازگشت ؛ تاکید بر خودیاری از طریق مقاومت

تهران - الکوثر : تظاهرات "حق بازگشت" را می توان از منظر نظریه واقع گرایی روابط بین الملل بررسی کرد. " خودیاری " محور مرکزی واقع گرایی است به این معنا که در نظام جهانی، هر کشوری خودش باید از خود دفاع کند و نمی توان انتظار داشت کشور دیگری از آن دفاع کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تظاهرات"حق بازگشت" از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ آغاز و طی یک سال گذشته در همه جمعه ها برگزار شد.  
تظاهرات "حق بازگشت" فلسطینی ها مصداق خودیاری آنها در مقابل رژیم اسرائیل است، با این تفاوت که خودیاری اغلب کشورها در قالب تقویت توانمندی نظامی انجام می شود اما خودیاری فلسطینی ها در قالب برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز انجام شده است.
تظاهرات "حق بازگشت" گویای این است که مردم فلسطین بر عنصر " مقاومت " در مقابل اسرائیل تاکید دارند و همچنان معتقد هستند که مقاومت تنها راه مبارزه با جنایت های اسرائیل است. آنچه فلسطینی ها طی یک سال گذشته از آن دفاع و تظاهرات بازگشت را برای آن برگزار کرده اند، سرزمین، مردم و مذهب شان است. 
دونالد ترامپ دسامبر ۲۰۱۷ در تصمیمی غیرقانونی قدس را پایتخت اسرائیل معرفی و اعلام کرد که سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد، تصمیمی که در ماه مه ۲۰۱۸ اجرایی شد. لذا تظاهرات بازگشت در اعتراض به این تصمیم غیرقانونی ترامپ آغاز و برگزار شد و تاکید بر این است که قدس، سرزمین فلسطینی ها است.  
تظاهرات "حق بازگشت" دفاع از فلسطینی هایی است که در کشورهای دیگر آواره شده اند. تا پیش از تحولات سال ۲۰۱۱ جهان عرب، آوارگان فلسطینی بزرگترین جمعیت آواره جهان بودند که شمار آنها بیش از ۵ میلیون نفر است. آمریکا و اسرائیل درصدد این هستند مانع بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین شان شوند.تظاهرات بازگشت بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان تاکید دارد.
در عین حال، تظاهرات "حق بازگشت"، دفاع از مذهب نیز است. آنچه آمریکا و اسرائیل به خصوص از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ انجام می دهند، حذف ماهیت مذهبی اسلامی قدس و یهودی سازی آن است.
تظاهرات بازگشت دفاع از هویت مذهبی قدس و فلسطینی ها است.
نکته مهم این است که سرزمین، تغییر بافت جمعیتی و یهودی سازی سه رکن اصلی طرح آمریکایی معامله قرن است. در واقع، تظاهرات بازگشت مخالفت قاطع مردم فلسطین با طرح معامله قرن است.
اسرائیل در مقابل تظاهرات مسالمت آمیز مردم فلسطین که طی یک سال گذشته جمعه هر هفته در طول مرز شرقی غزه برگزار شده است، سرکوب و خشونت و بهره گیری از نظامیان را در پیش گرفت. بر این اساس، در تظاهرات بازگشت تاکنون بیش از ۲۵۰ فلسطینی به شهادت رسیده و نزدیک به ۳۰ هزار تن نیز زخمی شده اند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، از حدود ۲۵۰ شهید، حدود ۵۰ تن کودک، شش تن زن و یک تن سالخورده و از مجموع ۳۰ هزار مجروح نیز بیش از سه هزار تن از آنان کودک بوده اند. 
مقام های فلسطینی تاکید کرده اند در جمعه پایانی اولین سال تظاهرات بازگشت، صدها هزار فلسطینی شرکت خواهند کرد. تظاهرات امروز ۲۹ مارس ۲۰۱۹ به معنای تاکید مردم فلسطین بر تداوم خودیاری از طریق مقاومت در مقابل جنایت های اسرائیل است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 10 فروردین 1398 - 17:26:11