واکنش انفعالی جهان عرب به توطئه ترامپ علیه جولان سوریه

شنبه 10 فروردین 1398 - 17:34:59
واکنش انفعالی جهان عرب به توطئه ترامپ علیه جولان سوریه

تهران - الکوثر : در حالی که دونالد ترامپ در اقدامی غیرقانونی حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر جولان سوریه به رسمیت شناخته، کشورهای عربی همچنان صرفاً به موضع گیری های کلامی اکتفا کرده و هیچ گونه اقدام عملی در این خصوص انجام نمی دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی یک سال اخیر دو بخش مهم از سرزمین دو کشور عربی فلسطین و سوریه را به اسرائیل بخشیده است. ترامپ ابتدا دسامبر 2017 قدس، سرزمینی که متعلق به فلسطین است را به طور کامل به اسرائیل بخشیده و قدس را پایتخت جدید اسرائیل معرفی و در ماه مه 2018 نیز سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کرده است. ترامپ دوشنبه گذشته نیز در اقدام غیرقانونی دیگر جولان را که متعلق به سوریه است به اسرائیل بخشیده و حاکمیت اسرائیل را بر جولان سوریه به رسیمت شناخته است.  

برخی رهبران جهان عرب نگران هستند که رئیس جمهوری آمریکا در گام بعدی مزارع شبعا و کفر شوبای لبنان را که در اشغال اسرائیل است نیز به این رژیم ببخشد. «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به تصمیم غیرقانونی ترامپ در خصوص جولان سوریه ضمن اینکه این اقدام را «رشوه سیاسی به نتانیاهو در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی» نامید، گفت: «با توجه به وجود برخی مناطق این کشور مانند مزارع شبعا و کفر شوبا در اشغال اسرائیل، تصمیم ترامپ برای لبنان و دیگر کشورهای عربی خطرناک است.»  

با وجود این نگرانی، اما واکنش کشورهای عربی به توطئه ترامپ در خصوص جولان سوریه بیش از بیانیه های سیاسی و محکومیت کلامی نبوده و هیچ اقدام عملی در واکنش به این توطئه انجام نشده است. دولت های عربی صرفاً در قالب بیانیه ها یا اظهارات مقام ها تصمیم ترامپ درباره جولان را محکوم و اعلام کرده اند که جولان بخشی از سوریه است. این رویکرد پیش از این درباره قدس نیز به کار گرفته شد، اما سبب نشد که ترامپ و نتانیاهو گام دوم ضمیمه کردن بخشی از سرزمین یک کشور عربی (جولان) را به اسرائیل برندارند. در واقع، همین رویکرد انفعالی و کلامی کشورهای عربی و خودداری از هر گونه اقدام جدی عملی علیه اسرائیل، عامل اصلی توطئه ترامپ و نتانیاهو در خصوص جولان سوریه است. در همین راستا، سفارت فلسطین در تهران در واکنش به توطئه علیه جولان سوریه با صدور بیانیه ای تأکید کرد: «تماشا کردن و محکومیت لفظی اقدام های آمریکا و اسرائیل دردی را دوا نمی کند بلکه باید در مقابل آن در تمام زمینه ها مقاومت کرد، در غیر این صورت فجایع به سوی تک تک کشورهای عربی خواهد آمد.»  

نکته حایز اهمیت این است که انفعال کشورهای عربی در خصوص توطئه ترامپ به حدی است که حتی نهادهایی نظیر اتحادیه عرب و در سطح خُرد شورای همکاری خلیج فارس یک نشست فوق العاده برای بررسی این توطئه تشکیل نداده اند. این در حالی است که این نهادها طی سال های گذشته بارها درباره بحران سوریه نشست برگزار و علیه سوریه که یک کشور عربی است موضع گیری و عضویت این کشور را در اتحادیه عرب از نوامبر 2011 تاکنون تعلیق کرده اند. اکنون نیز به جای اینکه اتحادیه عرب در خصوص توطئه جغرافیایی علیه یک کشور عربی نشستی برگزار کند، «حسام زاکی»، معاون دبیر کل اتحادیه عرب در خصوص شرط لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه اظهار نظر کرده و آنرا به موافقت کشورهای عربی در خصوص موضع دولت دمشق درباره روند سیاسی بحران این کشور و روابط با ایران مشروط کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 فروردین 1398 - 17:20:21