عطوان: لبنان با اقتدار برابر آمریکا ایستاده است

شنبه 10 فروردین 1398 - 15:13:28
عطوان: لبنان با اقتدار برابر آمریکا ایستاده است

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب نوشت لبنان به رغم بحران شدید داخلی و تاثیرپذیری از فضای ناآرام کشورهای عربی همسایه نه تنها دوام آورده؛ بلکه برخلاف دیگر کشورهای عربی با اقتدار مقابل آمریکا می ایستد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی درباره لبنان نوشت: هرکس این روزها به لبنان سفر کند، حیرت می کند که چگونه این کشور در سایه بحران های داخلی که با سرعت به وجود می آید و تشدید می شود، اوضاع ناآرام کشورهای همسایه و بدهی صد میلیارد دلاری دوام آورده است و افزون بر این، مقابل مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا قوی و محکم موضعگیری می کند، میشل عون، رئیس جمهور این کشور وی را بیش از یک ربع در تالار کاخ ریاست جمهوری منتظر می گذارد و سپس به دیدارش می رود و از دست دادن با دیوید هیل، فرستاده امریکا به بیروت اجتناب می کند. این در حالی است که کشورهای عربی منطقه برای او فرش قرمز پهن می کنند و رهبران این کشورها با ذلت به آنچه وی دیکته می کند، گوش می دهند.
عطوان افزود : زمانی که به بیروت رسیدم (بعد از ظهر شنبه) دو روز از ورود پمپئو به این کشور می گذشت. همه درباره موضع تقریبا یکسان دولت و مردم لبنان مبنی بر مخالفت با طرح تحریک کننده "ایجاد فتنه" صحبت می کردند؛ طرحی که وزیر خارجه امریکا در سفر به لبنان حامل آن بود و چکیده آن لزوم کنار گذاشتن حزب الله و مبارزه با آن به عنوان عامل تهدید امنیت و ثبات لبنان است. 
اکثر رهبران لبنان -که با آنان دیدار کردم- تاکید کردند حزب الله، ستون اصلی بافت سیاسی و اجتماعی لبنان است، در پارلمان، دوازده نماینده و در دولت، سه وزیر دارد و تروریست نیست. 
عطوان نوشت : ظهر چهارشنبه پس از بازگشت میشل عون از سفر به مسکو، در کاخ ریاست جمهوری با وی دیدار کردم. میشل عون در این دیدار تاکید کرد قاطعانه درخواست های آمریکا را رد کرده است؛ زیرا این درخواست ها به معنای نابود کردن لبنان است. میشل عون فاش کرد در دیدارهایش با پمپئو و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مسائل متعدد به ویژه ایران و سوریه بررسی شده اما از من خواست چیزی به نقل از وی منتشر نکنم و من هم به خواسته اش احترام می گذارم. 
وی اضافه کرد : نکته آشنا درباره لبنان، نخبگان سیاسی و مردم این کشور این است که در لبنان چهار میلیون تحلیلگر سیاسی وجود دارد و تقریبا همه آنان با رویکردهای متفاوت درباره شیوه حل بحران بدهی، تقویت پول ملی این کشور (لیره)، استخراج گاز از دریای مدیترانه، تبدیل لبنان به کشور نفت خیز و تولید کننده گاز عضو اوپک، یافتن راه حل برای بحران برق، بحران ونزوئلا، فساد در برزیل، اوضاع ادلب و شرق فرات و احتمال رسیدن به توافق در دیدار بعدی دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی اظهار نظر می کنند. 

عطوان با اشاره به دیدارهایش با مسئولان رسانه های لبنان نوشت : در میان این دیدارها، دو دیدار بسیار مهم بود. دیدار اول اتفاقی صورت گرفت اما مقدمات دیدار دوم را سه روز پیش از ورودم به لبنان فراهم کردم. علت دیدار دوم را در ادامه توضیح خواهم داد. 
عطوان در ادامه، "طلال سلمان" را دوست خود توصیف کرد و افزود... طلال سلمان، ناشر و سردبیر روزنامه "السفیر" مرا به ضیافت نهار در یکی از رستوران های منطقه اشرفیه (بیروت) دعوت کرد. در آن جا جمعی از چهره های سیاسی، اقتصادی و رسانه ای شامل ده نفر از گرایش های مختلف سیاسی حضور داشتند. این ضیافت از هشت سال پیش ماهی یکبار برگزار می شود. مسئول سیاسی و اقتصادی این ضیافت بهیج طباره (وزیر دادگستری پیشین لبنان) است و یاسین جابر (وزیر اقتصاد سابق لبنان)، محمد الحوت، رییس هیئت مدیره شرکت هواپیمایی خاورمیانه، یوسف الخلیل، کارشناس مالی بانک مرکزی، جرج و مارسیل غانم، کارشناسان اقتصادی برادر، حسین ایوب، مدیر مسئول روزنامه "السفیر" و احمد طلال سلمان در آن حضور دارند. 
این ضیافت در اصل یک شورای کوچک وزیران است که چهره واقعی اوضاع و هویت لبنان را نشان می دهد. در این ضیافت، اوضاع لبنان بدون هیچ گونه نزاع یا مشاجره به مدت دو ساعت بررسی می شود. من (عطوان) با شرکت در این ضیافت توانستم به اوضاع سیاسی و اقتصادی واقعی لبنان با آمار و ارقام پی ببرم. اطلاعات بسیار زیادی درباره آوارگان سوری، میزان بدهی ها و سود آن ها، استخراج گاز از دریای مدیترانه که احتمالا در آینده آتش جنگ را شعله ور می کند و بسیاری از مسائل دیگر کسب کردم.
دیدار دوم من -که پیشتر به آن اشاره کردم- با نواف الموسوی، نماینده حزب الله بود. وی مرا غافلگیر کرد. او گفت از تصمیم ترامپ درباره بلندی های جولان عصبانی نیست بلکه آن را هدیه ای به محور مقاومت می داند؛ زیرا این تصمیم درها را به روی هرگونه مذاکره صلح میان سوریه و اسرائیل در آینده خواهد بست و سبب خواهد شد مقاومت مسلحانه، تنها گزینه پیش روی مردم سوریه باشد. 
عطوان در ادامه نوشت : نکته قابل تامل دیگر تاکید نواف الموسوی بر این مسئله است که روز سوم مه احتمالا روزی تاریخی خواهد بود. زمانی که از او خواستم توضیح دهد، گفت در این روز مرحله دوم تحریم های امریکا علیه ایران اجرا و حق صادر کردن حتی یک بشکه نفت از این کشور سلب می شود. الموسوی در یک کلام گفت: "ایران دو گزینه پیش رو خواهد داشت: اول این که اجازه دهد امریکا هفتاد میلیون ایرانی را گرسنه نگه دارد. این مسئله موجب تضعیف نظام از درون خواهد شد و رهبران ایران هرگز اجازه آن را نخواهند داد. دوم این که با امریکا، اسرائیل و هم پیمانان منطقه ای این دو، وارد جنگ شود که در این صورت صرف نظر از نتیجه، واکنش نظامی قطعی خواهد بود. الموسوی درباره این که واکنش در کجا و چگونه خواهد بود، حرفی نزد. وی گفت این مسائل را نظامیان می دانند. با این حال، الموسوی بعید ندانست حزب الله و دیگران در کانون این نبرد باشند. نواف الموسوی این سخنان را پس از دیدار پنج ساعته دو روز پیش خود با سید حسن نصرالله و تعدادی دیگر (که نامشان را ذکر نکرد) بیان کرد. 
عطوان نوشت: من و کمال خلف، مجری شبکه المیادین با حجم قابل توجهی از اطلاعات و تحلیل ها از این جلسه بیرون آمدیم که در آینده در مقالاتی حتما آن ها را بازگو خواهیم کرد.
عطوان ادامه داد: یکی از افراد نکته سنج لبنانی به من گفت مواضع مردم لبنان به سرعت در حال تغییر است و این مواضع بیش از پیش رنگ و بوی عربی و ملی دارد. زمانی که به وی گفتیم اگر این گونه است، پس این مواضع نژادپرستانه در مخالفت با حضور آوارگان سوری چیست، گفت "برادر، این موضوع را کنار بگذار، من درباره اسرائیلی ها صحبت می کنم". پرسیدیم چگونه؟ گفت "پست ضد اسرائیلی الیسا (خواننده زن لبنانی) را در شبکه های اجتماعی خوانده ای؟ واکنش تند وی را به اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل به علت اهانت به لبنان و کشورهای عربی خوانده ای؟ حمایت پولا یعقوبیان از مقاومت و سید حسن نصرالله را خوانده ای؟ برو این ها را بخوان بعد با هم حرف می زنیم"
لبنان دقیق ترین معیار اندازه گیری اوضاع منطقه بوده و همچنان است. این کشور انبار عظیمی از رد سیاست های منطقه ای امریکا و تحسین کشورهایی را دارد که در سنگر مقابل امریکا ایستاده اند.
عطوان ادامه داد: در همه نشست ها از من درباره مقاومت در برابر اشغال غزه و کرانه باختری، موشک های مقاومت که به کفر سابا در شمال تل آویو رسیده است، عمر ابو لیلی، مجری عملیات سلفیت، وجه تمایز انقلاب مسالمت آمیز الجزایر (که همه به اتفاق از آن تمجید می کنند) با انقلاب های قبلی و کنونی و اجماع نظر درباره حقیر بودن اجلاس کشورهای عربی که روز یکشنبه در تونس برگزار خواهد شد، پرسش می شد.
با این که عربستان ممنوعیت سفر به لبنان را لغو کرده، هیچ گردشگری از کشورهای حوزه خلیج (فارس) در لبنان نیست. رستوران های سولیدیر و نیز رستوران های مرکز شهر تقریبا خالی است.
لبنان، به رغم داشتن بحران و فضای ناآرام کشورهای عربی همسایه همچنان وضعیت ویژه دارد. از من می پرسند لبنانی ها چگونه خود را با اوضاع وفق می دهند و زندگی می کنند. این را نمی دانم. شاید یافتن پاسخ این پرسش، نیازمند سفری دیگر باشد، زمان آن سفر را نیز خدا می داند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 فروردین 1398 - 15:11:56