اهمیت چند بعدی چهل و سومین سالگرد روز زمین در فلسطین

شنبه 10 فروردین 1398 - 11:58:1
اهمیت چند بعدی چهل و سومین سالگرد روز زمین در فلسطین

تهران - الکوثر : 30 مارس از جمله روزهایی است که در تقویم تاریخی فلسطینی ها اهمیت زیادی دارد و چهل و سومین سالگرد روز زمین ، از اهمیت چند بعدی نزد فلسطینی ها برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، امروز 30 مارس 2019 مصادف با چهل و سومین سالگرد روز زمین در فلسطین است.  

برخی روزها در تقویم تاریخ اهمیت نمادین و برجسته ای دارند مثل 15 مه روز نکبت، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که روز قدس است. 

نخستین بعد این اهمیت، بعد معنوی و ارزش محور است. مقام های اسرائیلی روز 30 مارس سال 1976 هزاران هکتار از زمین های فلسطینیان در منطقه الجلیل واقع در شمال این کشور را مصادره کردند. در پی این اقدام جنایتکارانه، مردم فلسطین به اعتصاب غذا و تظاهرات اعتراض آمیز دست زدند. اعتراض فلسطینی ها به اقدام غاصبانه اسرائیل در فلسطین اشغالی به درگیری های شدید بین آنها و نظامیان اسرائیلی انجامید که در این درگیری ها 6 فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. بر این اساس، مردم فلسطین هم در کرانه باختری و هم در باریکه غزه و حتی در اردوگاههای آوارگان هر ساله روز 30 مارس را با هدف پاسداشت شهدای سال 1976 گرامی داشته و تظاهرات ضد اسرائیلی در این روز برگزار می کنند.  

دومین بعد اهمیت چهل و سومین سالگرد روز زمین، بعد جغرافیایی است. همان گونه که از نام این روز مشخص است، تاکیدی بر دفاع مردم فلسطین از تمامیت ارضی و مقاومت در مقابل اشغال زمین فلسطینی توسط رژیم اسرائیل است. این بعد طی دو سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرد زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رسماً قدس، بخش جدایی ناپذیر جغرافیایی و هویت مذهبی فلسطینی ها را به اسرائیل بخشیده است. در همین راستا، تظاهرات سال گذشته مردم فلسطین در روز زمین با جمعیت به مراتب بیشتری برگزار شد و نظامیان اسرائیلی نیز سال گذشته جنایتی حتی سنگین تر از جنایت سال 1976 مرتکب شده اند. در سال 1976 نظامیان اسرائیلی 6 فلسطینی را به شهادت رسانده اند، اما در تظاهرات سال 2018، 18 فلسطینی شهید و حدود 1500 نفر نیز زخمی شده اند.  

سومین بعد اهمیت تظاهرات روز زمین سال 2019، گرامیداشت اولین سالگرد تظاهرات بازگشت است. تظاهرات بازگشت از 30 مارس 2018 با هدف دفاع از تمایمت ارضی فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری شان آغاز و طی یک سال گذشته در 52 هفته متوالی هر جمعه این تظاهرات برگزار شد. در یک سال گذشته حدود 260 فلسطینی در تظاهرات بازگشته به شهادت رسیده و بیش از 27 هزار نفر نیز زخمی شده اند. 

«ابوحمزه»، سخنگوی گردانهای قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، یکی از موارد اهمیت روز زمین سال 2019 را این گونه بیان می کند که: «راهپیمایی های حمایت از حق بازگشت آوارگان، که وارد دومین سال خود شده است ، برای ملت ما از اهمیت روز زمین کمتر نیست.»  

چهارمین بعد اهمیت چهل و سومین سالگرد روز زمین مربوط به علنی تر شدن سازش برخی کشورهای عربی با اسرائیل است. طی یک سال گذشته روند عادی سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و اسرائیل، علنی تر شده که این موضوع بخشی از طرح آمریکایی معامله قرن است. بر این اساس، تظاهرات امروز فلسطینی ها، تاکید مجدد بر «مقاومت» در مقابل اسرائیل، «مخالفت» در مقابل طرح های عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و همچنین «مخالفت» با طرح آمریکایی معامله قرن خواهد بود.  

از این رو، طی روزهای گذشته برخی شخصیت ها و مقام های فلسطینی برگزاری تظاهرات میلیونی مردم این کشور را در روز زمین خواستار شده اند. 

«خالد البطش»، رئیس هیئت عالی ملی راهپیمایی های بازگشت و شکستن محاصره در این خصوص بر ضرورت حفظ ماهیت مردمی تمام فعالیت ها برای بستن راه به روی تمام نقشه ها و توطئه ها تاکید کرد و مشارکت همه مردم کرانه باختری، قدس اشغالی و اردوگاه ها را در راهپیمایی روز زمین خواستار شد.  

نکته پایانی اینکه، تحولات روزهای نمادین فلسطینی ها برای رژیم اسرائیل نیز به مراتب سخت تر از روزهای دیگر است زیرا تحولات این روزها از جمله روز زمین بار دیگر اهمیت موضوع فلسطین را برای جهان اسلام و همچنین جنایت های اسرائیل را نزد افکار عمومی جهانی برجسته می سازد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 فروردین 1398 - 11:12:9