انتقاد شدید محمدعلی الحوثی از وزیر خارجه انگلیس

شنبه 10 فروردین 1398 - 8:52:42
انتقاد شدید محمدعلی الحوثی از وزیر خارجه انگلیس

تهران - الکوثر : رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اقدام جرمی هانت ، وزیر امور خارجه انگلیس ، را در فشار وارد آوردن بر آلمان جهت نادیده گرفتن ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی محکوم کرد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در مصاحبه ای با نشریه گاردین گفت: «ارسال کمک از سوی انگلیس برای یمنی ها این واقعیت اسفبار را تغییر نخواهد داد که آنها به فروش سلاح (به عربستان سعودی) نیز مبادرت می ورزند. جرمی هانت نمی تواند دم از تلاش برای ایجاد صلح در یمن بزند و در عین حال، به عنوان فروشنده تسلیحات عمل کند.»  
این اظهارات حوثی تندترین انتقادی بوده است که وی علیه وزیر امور خارجه انگلیس مطرح کرده است. جرمی هانت به عنوان میانجی در جنگ داخلی چهار ساله یمن عمل می کند. 
آلمان در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد به علت قتل جمال خاشقجی, روزنامه نگار مخالف دولت سعودی, توسط عوامل ریاض در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول صدور هر گونه مجوز فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف خواهد کرد. آلمان به طور رسمی قراردادهای پیشین فروش اسلحه به عربستان سعودی ملغی اعلام نکرده است, اما از صنایع اسلحه سازی خود خواسته است در شرایط کنونی از ارسال محموله های اسلحه به عربستان سعودی خودداری ورزند. 
هم جرمی هانت و هم دولت فرانسه تلاش کرده اند ائتلاف (حاکم بر) آلمان را متقاعد کنند با فروش اسلحه به عربستان سعودی موافقت کنند. سوسیال دموکرات های حاضر در دولت ائتلافی حاکم بر آلمان با فروش تسلیحات به عربستان سعودی مخالفند, اما دموکرات مسیحی های این کشور از فروش تسلیحات به ریاض حمایت می کنند. 
محمدعلی الحوثی با محکوم کردن نقش انگلیس گفت: «آقای هانت با اعمال فشار بر دیگر کشورهای اروپایی, مانند آلمان, برای فروش سلاح پا را از دفاع کردن از فروش تسلیحات انگلیسی فراتر گذاشته است.» وی افزود: «اگر به علت حضور نیروهای دریایی انگلیس، آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نبود, قحطی و بحران انسانی اسفبار کنونی در یمن به چنین سطح نگران کننده ای نمی رسید.»
رهبر حوثی های یمن افزود: «ائتلاف تحت امر عربستان سعودی با حمایت انگلیس جنایت جنگی مرتکب می شود و آن چنان که لندن می گوید به چارچوب های موجود در زمینه صادرات تسلیحات در جهان پایبندی نشان نمی دهد.  
فرانسه نیز خواستار آن شده است که از میزان ممنوعیت ها در زمینه صادرات اسلحه به عربستان سعودی کاسته شود. سفیر فرانسه در آلمان در نامه ای سرگشاده در چند روز پیش نوشت سیاست آلمان در زمینه صادرات تسلیحات و مقررات سختگیرانه در زمینه صدور مجوز صادرات اسلحه, پروژه های دو جانبه دفاعی در آینده را تهدید می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 فروردین 1398 - 8:49:22