بشار جعفري جانبداری کورکورانه آمریکارا از رژیم صهیونیستی محکوم کرد

شنبه 3 فروردین 1398 - 9:38:3
بشار جعفري جانبداری کورکورانه آمریکارا از رژیم صهیونیستی محکوم کرد

تهران- الکوثر: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، ادعای کاخ سفید مبنی بر این که داعش در سوریه به طور کامل شکست خورده و از بین رفته، دروغ است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، اظهارات غیرمسئولانه ترامپ را در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر منطقه اشغالی جولان به شدت محکوم کرد و خواستار اقدام عملی دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت برای جلوگیری از یاغی گری های آمریکا و نقض قوانین بین المللی شد.

شار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد ادعای آمریکا درباره شکست داعش در سوریه دروغی بیش نیست.نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در رابطه با ادعای کاخ سفید مبنی بر این که داعش در سوریه به طور کامل شکست خورده و از بین رفته، دروغ است.
در حالی که سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است تروریستهای داعش در خاک سوریه به طور کامل نابود شده اند، بشار الجعفری ضمن محکوم کردن و بی اساس دانستن این ادعای آمریکا تاکید کرد آنچه آمریکاییها درباره داعش می گویند یک بلوف است.
داعش هیچگاه یک کشور نبوده است. این گروه از تعداد محدودی تروریست تشکیل شده که از نقاط مختلف جهان هستند و از طرف سرویسهای اطلاعاتی برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلیس حمایت مالی می شوند.
رئیس جمهور آمریکا نیز برای توجیه اظهارات خود در خصوص شکست کامل داعش در سوریه دو نقشه جغرافیایی از سوریه به روزنامه نگاران نشان داد که یکی از آنها مربوط به قبل از مداخله نظامی آمریکا در سوریه و دیگری مربوط به بعد از اقدام نظامی آمریکا در این کشور بود. در نقشه اول مناطق زیادی از خاک سوریه تحت اشغال داعش نشان داده شده بود اما در نقشه دوم از علامتهایی که این مکانها را مشخص کرده بود، خبری نبود.
دسامبر سال گذشته دونالد ترامپ تاکید کرد آمریکا تروریستهای داعش را به طور کامل در سوریه از بین برده است. وی در ادامه دستور خروج نظامیان آمریکایی را از سوریه صادر کرد.

 بشار جعفری در نشستی خبری در نیویورک گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه 21 مارس (اول فروردین) در اقدامی که با ساده ترین موازین، اصول و اخلاقیات حاکم بر روابط بین الملل منافات دارد، در توئیتی از به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان سوریه سخن گفت. او و دولتش با این اقدام، جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت را که طی دهه های طولانی از اصول زیربنایی مشروعیت بین المللی بوده اند، به سخره گرفتند. دولت جمهوری عربی سوریه این اظهارات غیرمسئولانه درباره جولان اشغالی سوریه را به شدت محکوم می کند و یادآور می شود سازمان ملل از طریق قطعنامه های متعدد مجمع عمومی این سازمان و قطعنامه 497 سال 1981 شورای امنیت تأیید کرده است جولان منطقه ای اشغالی است. از این رو هر گونه اقدام رژیم اشغالگر اسرائیل در این اراضی اشغالی لغو، باطل و فاقد هر گونه اعتبار و ارزش قانونی است. اظهارات اخیر ترامپ درباره جولان اشغالی بار دیگر جانبداری کورکورانه آمریکا از رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت بی حد و مرز واشنگتن را از اقدمات خصمانه تل آویو ثابت کرد. این اظهارات با وضوح هر چه تمام تر نشان دهنده به سخره گرفته شدن مشروعیت بین المللی و نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل و به ویژه قطعنامه 497 شورای امنیت از سوی آمریکاست؛ قطعنامه ای که اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا و از جمله با رأی مثبت خود آمریکا آن را تصویب کردند. ما بار دیگر تأکید می کنیم آمریکا هیچ حقی در تعیین سرنوشت منطقه اشغالی جولان سوریه ندارد و این حق از سوی هیچ نهادی به آن واگذار نشده است. هر گونه تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن جولان اشغالی به عنوان قلمرو اسرائیل و یا هر اقدامی که ناقض حق جمهوری عربی سوریه در بازپس گیری اراضی اشغالی و احقاق حق حاکمیت بر آن باشد، اقدامی خصمانه، تحریک آمیز، غیرقانونی و فاقد هر گونه ارزش است. این اظهارات ایجاد اختلال در تعهدات آمریکا به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و کشور میزبان سازمان ملل متحد, در قبال منشورها و اصول قوانین بین المللی است. 
بشار جعفری افزود: اظهارات رئیس جمهور آمریکا و ارکان دولت او درباره منطقه اشغالی جولان و سفرهای مقامات آمریکایی - که خود را نماینده مردم آمریکا می دانند- به این منطقه ، به هیچ عنوان تغییری در این واقعیت ایجاد نمی کند که جولان بخشی از خاک جمهوری عربی سوریه بوده است و خواهد بود و ملت سوریه بیشتر از گذشته عزم خود را برای آزادسازی این بخش ارزشمند از سرزمین خود و بازگرداندن آن به آغوش میهن با انواع و اقسام ابزارهای موجود جزم کرده اند و هر کسی بخواهد یا نخواهد و دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد. برای جامعه جهانی آشکار شده است آمریکا با سیاست های متکبرانه خود به عامل اصلی متشنج کردن اوضاع بین المللی و تهدیدی برای صلح و ثبات بین المللی تبدیل شده است. همچنین آشکار شده است سیاست خارجی آمریکا در حال حاضر از نوعی افراط گرایی پیروی می کند که آدم را به دوران قانون جنگل و عصر حجر باز می گرداند. دولت آمریکا شیوه ای خصمانه را با شعار تشدید تنش ها با کشورهای عضو سازمان ملل در پیش گرفته است و این مسئله به وضوح در تعامل با سوریه، روسیه، چین، اروپا، ایران، مکزیک، کانادا، ونزوئلا و بسیاری از کشورهای دیگر مشهود است. حال و اوضاع سیاست کنونی امریکا دقیقا مانند این است که کسی به دیگران بگوید اگر سخنان مرا پسندیدید چه بهتر، اگر نپسندیدید خود را به دریا بیندازید. 
نماینده سوریه در پایان گفت: از دبیر کل سازمان ملل، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل می خواهیم اظهارات اخیر ترامپ را محکوم کنند و گام های عملی لازم را برای پیشگیری از یاغی گری های آمریکا و تضمین احترام این کشور به قطعنامه های بین المللی و حفظ امنیت، صلح و ثبات جهانی بردارند. من تقریبا یک ساعت پیش با ارسال دو نامه همزمان به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت از آنها خواستم موضع اخیر دولت آمریکا را در مورد منطقه اشغالی جولان محکوم کنند. ما شاهد بودیم اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، روسیه و چین اظهارات اخیر ترامپ را رد و محکوم کردند و امیدواریم دبیر کل سازمان ملل نیز به صورت آشکار و شفاف این اظهارات را که ناقض قطعنامه های شورای امنیت و منشور سازمان ملل هستند، قاطعانه رد و محکوم کند. ما منتظر اقدامات و تصمیمات شخص دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت در این خصوص هستیم و اگر شاهد حرکتی از سوی دو نهاد نبودیم، تصمیمات لازم و مناسب را اتخاذ خواهیم کرد. به نظر من اظهارات سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد باعث نمی شود دبیر کل نظر شخصی خود را در این زمنیه اعلام نکند. همچنین شورای امنیت نیز از اتخاذ تصمیم گیری های لازم در خصوص این مسئله مهم معاف نیست، چرا که اساسا اقدام رئیس جمهور آمریکا، دو قطعنامه 497 و 242 ( قطعنامه شورای امنیت که در سال 1967 تصویب شد و از رژیم صهیونیستی خواست به مرزهای قبل از جنگ 1967 بازگردد) را نقض کرده است. هر دو قطعنامه سنگ بنای روند مسالمت آمیز برقراری صلح در عرصه مناقشه عربی - اسرائیلی به شمار می روند.


شنبه 3 فروردین 1398 - 9:37:52