دیدگاه قابل توجه «گوستاو لوبون» درباره علت گسترش اسلام

شنبه 25 اسفند 1397 - 18:49:9

تهران- الکوثر: استاد دانشگاه الازهر دیدگاه «گوستاو لوبون» فیلسوف و شرق شناس معروف فرانسوی را درباره علت و نحوه گسترش دین اسلام در صدر اسلام تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «شیخ عبدالسلام محمد» در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر در این باره گفت: گوستاو لوبون فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی که مسیحی از دنیا رفت، معتقد بود دین اسلام به زور گسترش نیافت بلکه فاتحان عرب به اقوامی که مغلوب آنها شده بودند اجازه دادند در دین خود آزاد باشند و این که برخی اقوام مسیحی به اسلام گرویدند و زبان عربی را انتخاب کردند به این علت بود که عدالت عرب های پیروز را مشاهده کردند که از اربابان قبلی خودشان ندیده بودند. همچنین در دین اسلام سهولتی وجود داشت که قبلا آن را تجربه نکرده بودند. لوبون می افزاید تاریخ ثابت کرده است ادیان به زور تحمیل نمی شوند و زمانی که مسیحیان بر عرب های اندلس پیروز شدند عرب ها کشته شدن و آواره شدن را بر دست کشیدن از دین اسلام ترجیح دادند از این رو اسلام به زور شمشیر گسترش نیافت بلکه صرفا با دعوت گسترش یافت.

شیخ عبدالسلام افزود: در تاریخ شاهد هستیم ترک ها و مغول ها به سرزمین عرب های مسلمان حمله کردند و این سرزمین ها را به تصرف خود در آوردند ولی در نهایت خودشان اسلام را پذیرفتند و مسلمان شدند.

این استاد دانشگاه الازهر افزود: گوستاو لوبون می گوید فقط اسلام می تواند افتخار کند نخستین دینی بود که «یکتا پرستی» را رواج داد. من این نکته را به این سخن فیلسوف فرانسوی اضافه می کنم که همه ادیان آسمانی «یکتا پرستی» را تبلیغ کردند ولی انسان ها آن را تحریف کردند. اما اسلام که آمد یکتا پرستی ناب را با خود آورد و انحراف انسان ها در دین را تصحیح کرد.

شیخ عبدالسلام افزود: گوستاو لوبون می افزاید سهولت دین اسلام به علت یکتا پرستی ناب آن است و رمز قدرت اسلام نیز همین سهولت آن است. درک اسلام آسان و این دین عاری از تناقض ها و ابهاماتی است که در ادیان دیگر می بینیم. اسلام به وجود یک خدا و به برابری همه انسان ها در برابر خدا قائل است و چند عمل واجب دارد که اگر کسی انجام دهد وارد بهشت می شود و اگر انجام ندهد به جهنم می رود. یک مسلمان از هر طبقه ای باشد می داند به چه چیز باید اعتقاد داشته باشد و اصول دین اسلام را به سادگی در چند کلمه برای شما بیان می کند، برعکس یک مسیحی که نمی تواند درباره «تثلیث» سخن بگوید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 25 اسفند 1397 - 18:27:51