واکنش ها در عراق به جنگ روانی آمریکا ضد نیروهای مقاومت

شنبه 18 اسفند 1397 - 11:8:15
 واکنش ها در عراق به جنگ روانی آمریکا ضد نیروهای مقاومت

تهران - الکوثر : سخنگوی جنبش نجبای عراق اعلام کرد اقدام آمریکا در تحریم این جنبش ، جنگ روانی است و چیزی را در صحنه واقعیت تغییر نخواهد داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت امورخارجه آمریکا از قرار دادن جنبش نُجَباء در لیست تروریسم و اعمال برخی تحریمها ضد این گروه مقاومت اسلامی و «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل این جنبش خبر داد.
جنبش مقاومت اسلامی "النجباء" از زیر مجموعه‌های سازمان بسیج مردمی عراق "حشد الشعبی" است که در سال 2014 با فتوای «آیت‌الله سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق تشکیل شد.  
این جنبش در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه نقش محوری ایفا کرده است. 
دولت آمریکا از زمان اعلام پایان نظامی داعش در عراق، تلاش‌هایی را برای تخریب و تضعیف گروههای مقاومت اسلامی عراق، انجام داده است؛ فشار واشنگتن و جریان‌های بعثی و سعودی برای انحلال الحشد الشعبی و نیز تحریم برخی گروههای تابع این سازمان مردمی، با واکنش دولت و مردم عراق تا کنون ناکام مانده است.
پس از شکست گروه تروریستی داعش و بازپس گیری آخرین پایگاه های شهری از این گروه در سال 2017 که به همت ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق صورت گرفت ، سیاستمداران عراقی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید دارند. 
این درحالیست که آمریکا پس از شکست در پروژه تأثیرگذاری بر روند سیاسی عراق به منظور به قدرت رساندن عناصر مزدورش دراین کشور، پروژه تقویت حضورحضور نظامی در عراق از طریق تغییر آرایش نظامی این نیروها و جنگ تبلیغاتی و روانی علیه مقاومت مردمی درعراق را در پیش گرفته است.

آمریکا از طریق فضاسازی و فرافکنی درصدد است تا مقاصد فتنه گرانه خود به منظور تضعیف ارکان دفاعی عراق از جمله حشد الشعبی را به پیش ببرد. بر این اساس در پی اعلام تصمیم نمایشی ترامپ مبنی بر خروج بخش عمده نیروهای آمریکایی از سوریه برخی از منابع خبری از ورود بخشی از این نیروها به عراق و تقویت حضور نظامی آمریکا در این کشور خبر دادند که این موضوع بازی جدید خطرناک آمریکا در منطقه را نشان می دهد.  
آمریکا تلاش می‌کند در چارچوب طرح نمایشی خروج مرحله ای و مشروط از سوریه زمینه را برای بی ثباتی و آتش افروزی و مداخله بیشتر در منطقه از جمله درعراق فراهم کند. تشدید تحرکات آمریکا در نقض و حاکمیت و استقلال عراق انتقاد گسترده عراقی ها بویژه گروههای مقاومت این کشور که بر حفظ حاکمیت واستقلال این کشور تاکید دارند را برانگیخت.  
این موضوع که گروههای مقاومت عراق پیشتاز واکنشها و اعتراضات به مرحله جدید توطئه های آمریکا هستند، انتقام جویی آمریکایی ها را در پی داشته است و با جو سازی و اتهام زنی در صدد کنار زدن و به حاشیه راندن این گروههای پر نفوذ و مردمی عراق برآمده اند. 
واشنگتن درصدد است امنیت سازی در عراق را به حضور خود در این کشور مربوط ساخته چرا که امنیت سازی بومی را ناسازگار با منافع خود می داند. نگرانی دیگر آمریکا موضوع جایگاه روزافزون گروههای سیاسی وابسته به تشکل حشد الشعبی درعرصه سیاسی عراق است و در این چارچوب فهرست "النصر" درانتخابات اخیر پارلمانی، پس از فهرست "سائرون" حایز بیشترین کرسی های پارلمان شد. 
در چنین فضایی آمریکا با تحرکاتش جهت به حاشیه راندن حشد الشعبی سعی دارد مانع هرگونه نقش آفرینی این گروه در ساختار سیاسی عراق شود.

اقدامات خصمانه آمریکا علیه این گروه نتیجه ای نداشته زیرا این تشکل مردمی به واسطه هویت وعملکرد خود ازمقبولیت مردمی برخوردار است و به واسطه مصوبه سال 2016 پارلمان عراق که این گروه را تحت فرماندهی وزارت کشور و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق قرار داد، از مشروعیت حقوقی نیز برخوردار است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 18 اسفند 1397 - 11:7:56